Wyszukiwarka:
Aktualności

Psalmy re-aktywne

2012-10-22

News
Nowy cykl pt. Psalmy re-aktywne (<ponownie aktywne>) pragniemy poświęcić medytacyjnej lekturze Psalmów. Tym razem prowadzenie oddajemy osobie świeckiej. Pan Jan proponuje oryginalny sposób odczytywania psalmów (jaki? poniżej) w formie prezentacji. Jak czytać biblijne pieśni i modlitwy, które dla wielu okazały się drogowskazem życia. Proponujemy kolejną medytację i prosimy o opinie uczniów szkoły Słowa -> (prześlij na adres: jkochel@uni.opole.pl).

 

Dlaczego właśnie w taki sposób odczytuję PSALMY?

Mam na imię Jan...

Kiedyś, podczas czytania Księgi Psalmów przyszło mi na myśl pytanie - czy dzisiaj można w jakiś sposób zainteresować szerszą grupę ludzi tą Księgą, a zwłaszcza tych, którzy być może dotąd nie zastanawiali się nad treściami w niej zawartymi?

Nie chodzi jednak o zwykłą znajomość Psalmów, ale o głębsze zastanowienie i refleksję, odnalezienie wskazówek, modlitwę.

Szukałem sposobu, narzędzia jak taki pomysł zrealizować.

Wpadłem na pomysł niekonwencjonalnego zapisu treści, który ma ułatwić skupienie, zastanowienie, analizę - modlitwę.

Poniżej spróbuję to wyjaśnić.

Treść każdego wiersza wybranego Psalmu dzielę na dodatkowe wiersze zawierające w sobie pewne myśli, pojęcia, odniesienia itp…

Przykładowo treść zdania

„Szczęśliwy mąż,

który nie idzie za radą występnych,

nie wchodzi na drogę grzeszników

i nie siada w kole szyderców,

lecz ma upodobanie w Prawie Pana,

nad Jego Prawem rozmyśla dniem i nocą.”

zapisuję tak:

Szczęśliwy

mąż,

który nie idzie

za radą

występnych,

nie wchodzi

na drogę

grzeszników

i nie siada w kole

szyderców,

lecz ma upodobanie

w Prawie

Pana,

nad Jego Prawem

rozmyśla

dniem i nocą.

Problemem jest, aby chcieć zastanowić się przez chwilę nad każdym takim wierszem. Nie przebiegać wzrokiem jak najszybciej lecz powoli, następny wiersz czytać być może po upływie 2 - 3 sekund.

Ponadto wprowadziłem wyróżnienie niektórych słów.

Przykładowo:

Szczęśliwy

Upodobanie

Prawie

Pana,

Jego Prawem

Rozmyśla.

Każde tak wyróżnione słowo jest wskazaniem, że należy się nad nim w sposób szczególny zatrzymać i odnosić je nie do zwykłych ziemskich realiów, lecz w kierunku Boga, spraw poza ziemskich. Stąd „ma Upodobanie” to coś więcej niż „ ma upodobanie”. To drugie kieruje mnie w siebie, czyli mogę to intuicyjnie odebrać jako „tak jak mi się chce”. To pierwsze - kieruje mnie poza siebie, każe mi zastanowić się co znaczy „mieć Upodobanie” wyższej wartości.

Podobnie:

Drzewo Zasadzone

nad Płynącą Wodą,

które Wydaje Owoc

w Swoim Czasie”

- ma wskazywać, że nie chodzi o zwykłe porównanie do obrazka z drzewem na wodą, ale o zastanowienie się co kryje się pod pojęciem „Drzewo” co oznacza „Zasadzone” co jest tą „Płynącą Wodą” co „Owocem”, a zwłaszcza co znaczy „w Swoim Czasie”.

[...] po kilkakrotnym przeczytaniu takiego zapisu, dla nie bojącego się myślenia, pojawiają się nowe niedostrzeżone wcześniej znaczenia. Być może mówię tu o rzeczach oczywistych, być może tylko ja sam nie potrafię właściwie odczytywać głębszych treści, jednak myślę, że w dzisiejszych czasach ciągłego pośpiechu, takie sztuczne spowolnienie może być pomocne [w modlitwie biblijnej].


Jan

-----------------------------------------------------------------------------

W ramach szkoły Słowa Bożego zapraszamy, by dodać:

* [swój] tytuł psalmu (!);

* pytanie, które warto postawić (?)

* jak żyć słowem Ps... (->).

prześlij na adres: jkochel@uni.opole.pl

----------------------------------------------------------------------------

Pozostałe tematy
Aktualności

Trudne pytania

Bóg - lubię to! Popularne lajki zdominowały świadomość użytkowników mediów społecznościowych. Dziś mierzy się wartość człowieka ilością "polubień" (lajków). Czy to rzeczywiście jest miara wartości życia? Ewangeliczne szukać i pukać zestawione ze słowem prosić służą do podkreślenia cech modlitwy - usilnej i wytrwałej. Można zatem "chrześcijańskimi okularami" patrzeć na świat i według tej miary mierzyć swoje życie; pytania

więcej

Źródłem katechezy jest Pismo Święte

"Za dwa lata ma być gotowa podstawa programowa nauczania religii w szkołach. Zespół ekspertów przygotował już mapę drogową tych zmian. Jedno jest pewne: źródłem ich treści jest i będzie Pismo Święte" - przekonuje ks. prof. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski; por. wywiad

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 2802120

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu