Wyszukiwarka:
Film w katechezie

Młody Mesjasz / The Young Messiah (2016)



Pozytywnie zaskoczony wyszedłem z kina po projekcji kolejnego filmu o tematyce religijnej. "Młody Mesjasz" to opowieść - oparta na apokryfach - o niezwykłych wydarzeniach w życiu kilkuletniego Jezusa. Reżyser ukazuje Dziecko, które pod wpływem różnych cudownych wydarzeń zmuszone jest do odpowiedzi na pytanie: Kim jestem? Najbliżsi (Matka, Józef, Kleofas, Maria, Jakub i inni krewni) nie ułatwiają Mu tego zadania. Głównie z obawy o Jego życie. Wciąż wisi nad Nim obsesja Heroda, a właściwie jego syna Archelaosa, z ich lękiem o swoje królestwo (Mt 2, 22). Jest też inny Przeciwnik - szatan, osobowe Zło, który również nie potrafi sobie odpowiedzieć na pytaniem: Kim jest to Dziecię?

Trzeba przyznać, że jest to perspektywa, z jaką nie zmierzyli się do tej pory twórcy kina. Film sprawia, że współczesny widz ogląda dobrze zrealizowany i inspirujący obraz, a wraz z wyjątkowym Bohaterem opowieści być może po raz pierwszy w życiu stawia sobie pytania: Jakim dzieckiem był Jezus? Czy chorował, bawił się i śmiał jak każdy inny chłopiec? Kiedy i jak odkrył, że jest Synem Boga? Jak dojrzewali do tej myśli Józef i Maryja? Jak żyła i jak radziła sobie z tą tajemnicą najbliższa rodzina? Kto z najbliższych wiedział, kto się domyślał, a kto nie wierzył?

Na niektóre z tych pytań próbował odpowiedzieć Joseph Ratzinger - Benedykt XVI w trzecim tomie swojej trylogii Jezus z Nazaretu. Dzieciństwo. Komentując fragment Ewangelii Łukasza o tym, że Jezus "wzrastał w mądrości, w latach i w łasce u Boga i u ludzi" (2, 52; por. 1 Sm 2, 26), tak pisze: "Istotne znaczenie ma to, co Łukasz mówi o wzrastaniu Jezusa nie tylko w latach, lecz także w mądrości. Z jednej strony w odpowiedzi dwunastoletniego Jezusa oczywiste stało się, że ma wewnętrzne poznanie Ojca - Boga. On jeden zna Boga nie tylko przez pośrednictwo świadczących o Nim ludzi, lecz poznaje Go w sobie samym. Jako Syn jest z Ojcem na ty. Żyje w Jego obecności. Widzi Go. Jan mówi, że jest On jedynym, który <jest w łonie Ojca>, i dlatego może o Nim pouczać (zob. J 1, 18). W odpowiedzi dwunastoletniego Jezusa to właśnie jest oczywiste: jest u Ojca, w Jego świetle widzi rzeczy i ludzi. Mimo to jednak prawdą jest, że Jego mądrość wzrasta. Jako człowiek nie żyje w abstrakcyjnej wszechwiedzy, lecz jest zakorzeniony w konkretnej historii, w miejscu i czasie, w fazach ludzkiego życia, i stąd otrzymuje konkretny kształt swej wiedzy. Widać tu więc bardzo jasno, że myślał i uczył się na ludzki sposób. Staje się rzeczywiście widoczne, że jest On prawdziwym człowiekiem i prawdziwym Bogiem - tak jak określa to wiara Kościoła" (s. 168n).

Ten dłuższy fragment jest głęboką refleksją człowieka uczonego i następcy św. Piotra. Jednak współczesny twórca filmowy i zwykły człowiek ma prawo stawiać pytania. Takie jest zasadnicze przesłanie proponowanego obrazu. Ma on zatem charakter dydaktyczny.

Wierność realiom czasów i miejsca jest wielkim walorem filmu Cyrusa Nowrasteha. Z rozmachem ukazał przyrodę, realia społeczne, kulturowe i religijne Palestyny okupowanej przez żołnierzy Imperium Rzymskiego. Ciekawie ukazane zostały sylwetki ludzi, ich profile psychologiczne, dylematy, wątpliwości, lęki, niepokoje, ale również radości, małe zwycięstwa i życiowe wybory.

W informacji rozpowszechnianych w Sieci dowiadujemy się, że twórcy ekranizacji we współpracy z biblistami przez wiele lat szczegółowo dopracowywali scenariusz. Dobór obsady też nie był przypadkowy. Większość to znakomici aktorzy znani z hollywoodzkich produkcji: Sean Bean - centurion rzymski (Władca pierścieni, Troja, Jupiter, Marsjanin) oraz David Bradley (Gra o Tron) oraz Adam Greaves-Neal - Jezus, Sara Lazzaro - Maryja, Vinent Walsh - Józef. Całości dopełniają znakomite zdjęcia Joela Ransoma i muzyka Johna Debneya, nominowanego do Oskara za film Pasja.

Polecam więc filmu, zwłaszcza rodzicom i wychowawcom, którzy często nie potrafią rozmawiać ze swoimi dziećmi na ich ważne tematy i sprawy. Nie mają dla nich czasu i cierpliwości. Może podobnie, jak Józef i Maryja, lękają się o ich przyszłość. Może podobnie, jak oni "pełni bólu, szukają [ich]" (Łk 2, 48). Może mimo swojej wiedzy i doświadczenia nie potrafią odpowiedzieć na wiele pytań. Rzeczywiście wielu dorosłych nie odpowiada na pytania, które dzieci i młodzi sobie stawiają. Ich odpowiedzi bardzo często są "ponad" lub "obok". Wychowanie zaś to mądre towarzyszenie dzieciom i młodym w ich wzrastaniu "w mądrości, w latach i w łasce u Boga i u ludzi". Młody Mesjasz jako człowiek nie żył "w abstrakcyjnej wszechwiedzy, lecz [był] zakorzeniony w konkretnej historii, w miejscu i czasie, w fazach ludzkiego życia (...) myślał i uczył się na ludzki sposób" - trafnie zauważył Benedykt XVI.

Jak mówić o Jezusie dzieciom i młodzieży? - oto pytanie zasadnicze dla współczesnych rodziców, wychowawców, nauczycieli religii - katechetów szkolnych i parafialnych. Jak opowiadać im dzisiaj o Jezusie. Obraz Młody Mesjasz to cenna pomoc katechetyczna.

ks. Jan Kochel

Młody Mesjasz (The Young Messiah), reż. Cyrus Nowrasteh, USA 2016, 111’.
Pozostałe tematy
Aktualności

Trudne pytania

Powracamy do działu "Trudne pytania". Czy możliwe jest rozróżnienie: Bóg TAK - Kościół - NIE! Odpowiada p. Katarzyna. Czekamy też na nowe trudne pytania; zob. klub_inicjatyw_biblijnych/84

więcej

Atlas biblijny

Atlas biblijny to popularna forma zaproszenia do "podróży" po Ziemi Świętej. Podróż "palcem po mapie" może być zaproszeniem do lektury Biblii oraz pełnym pasji odczytywaniem Kodu kulturowego. Polecamy pierwszy polski atlas biblijny przygotowany przez Instytut Geodezji i Kartografii oraz Wyd. Bernardinum; zob. GN/ 

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 4386919

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu