Wyszukiwarka:
Film w katechezie

Józef i Maryja / Joseph and Mary



Opisy filmów o tematyce biblijnej, jakie przed premierą (i po niej) można znaleźć w internecie, z reguły posługują się materiałami producenta, będącymi w istocie reklamą produktu, do którego obejrzenia mają zachęcić: „Józef i Maryja to historia o inspiracji i nadziei oraz o miłosierdziu jako przeciwieństwie zemsty. Ukazuje piękno codziennego życia i wzajemną bliskość członków Świętej Rodziny”.

Tym produktem jest najnowszy film, wskazujący w tytule dwie postacie znane z kart Ewangelii – Maryję i Józefa. Jednak to nie oni są wiodącymi bohaterami: już otwierająca sekwencja podpowiada, że bohaterem filmu stanie się rabbi Eliasz. Zaopiekuje się on Rebeką, żoną zabitego przez poborcę podatkowego przyjaciela, która – po śmierci dwóch synów z rąk Tyberiusza, rzymskiego oficera na usługach Heroda, nosi w sobie pragnienie zemsty. Przyjacielem Eliasza jest Józef, grany przez Kevina Sorbo, aktora znanego m.in. z filmu Bóg nie umarł (reż. Harold Cronk, 2014): w ten sposób widz śledzi przeniesione na ekran losy Świętej Rodziny, zaczerpnięte z Mateuszowej i Łukaszowej narracji o dzieciństwie Jezusa. Jest więc wyprawa, niespecjalnie męcząca, do Betlejem i narodziny Jezusa, po których od razu następują odwiedziny trzech mędrców, złożenie ofiary w świątyni, gniew Heroda i rzeź dzieci w Betlejem (wtedy właśnie giną synowie Rebeki), ucieczka do Egiptu i powrót do Nazaretu, gdzie Józef, po podróży z 12-letnim Jezusem do Jerozolimy, umiera. Zdążą jednak przekonać Rebekę, by powstrzymała się przed zemstą na Tyberiuszu, oddając ją (skutecznie, jak się okaże) w ręce Boga.

Biblijna narracja włożona została w ramy opowieści o okrucieństwie Heroda i Rzymian oraz pragnieniu zemsty: w przeciwieństwie jednak do filmu Maryja, Matka Jezusa (reż. Guido Chiesa, 2010), w którym Ewangelia dzieciństwa została odczytana w pogłębiony sposób w świetle całej Ewangelii i Pawłowego nauczania, tutaj sceny znane z Pisma Świętego są odtwarzane niczym w ludowych jasełkach, pozbawionych m.in. niepokojów i wątpliwości Józefa, o których przecież piszą ewangeliści. Taka jest niestety również stylistyka tego filmu: zadbane barwne kostiumy prosto z garderoby, niedopracowane psychologicznie postacie, nieprzekonujące scenografie, mające udawać izraelskie miasteczka i wnętrza, usytuowane w pejzażu surowym, zupełnie niebiblijnym, bo kanadyjskim i jesiennym, co rozpoznawalne jest po nieśródziemnomorskich drzewach i parze wydobywającej się z ust aktorów. Drażni w tym filmie nie tylko sposób potraktowania niełatwego biblijnego materiału, w którego synopsie niedoświadczone autorki scenariusza (to ich pierwszy pełnometrażowy film) wprowadzają narracyjne niespójności, ale także muzyka, wykorzystywana bez umiaru, jakby dla ratowania brakujących emocji filmowej opowieści.

To niestety kolejny – po widowiskowym filmie o Mojżeszu (Bogowie i królowie Ridleya Scotta, 2014) z antropomorficznym Bogiem-dzieckiem i po Cierniu Boga (reż. Oscar Parra de Carrizosa, 2014) – przykład nieudanego filmu inspirowanego Biblią, którego reżyser dotąd nie podejmował tematyki religijnej. Zapewne i ten obraz trafi bezkrytycznie do duszpasterskiego i katechetycznego obiegu, nie wnosząc jednak nic nowego do sposobu rozumienia Ewangelii, zanieczyszczonej w dodatku obcymi wątkami, co wywoływać będzie zdziwienie widzów po odkryciu Ewangelii: „przecież w filmie było inaczej”.


Józef i Maryja (ang. Joseph and Mary), reż. Roger Christian, sc. Julie Kim, Kariné Marwood, obsada: Steven McCarthy (Eliasz), Katie Boland (Rebeka), Kevin Sorbo (Joseph), Lara Jean Chorostecki (Maryja), Lucius Hoyos (12-letni Jezus), Sean Bell (Tyberiusz), Kanada 2016, 82 min.

ks. prof. UO Marek Lis
Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14090485

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu