2024-03-21
Temat: Świadkowie Eucharystii znani i nieznani
Cele szczegółowe:
· uczeń wie, co to znaczy być świadkiem Eucharystii,
· rozumie znaczenie Eucharystii w życiu każdego chrześcijanina,
· potrafi wymienić świętych Kościoła katolickiego odznaczających się szczególnym kultem Najświętszego Sakramentu,
· chce być świadkiem Eucharystii na wzór świętych,
· uświadamia sobie obecność cichych świadków Eucharystii w jego życiu.
Metody i techniki:
Praca indywidualna, praca w grupach, mini wykład, burza mózgów, mapa myśli, rozmowa kierowana, refleksja.
Czas:
45 min
1. Wprowadzenie (5 minut). Przywitanie uczniów („Szczęść Boże”), modlitwa wprowadzająca (modlitwa Ojcze Nasz), podanie tematu lekcji (slajd 1).
2. Przyjrzenie się pojęciu świadek – burza mózgów (5 minut).Nauczyciel pyta uczniów: kim według nich jest świadek, z czym kojarzy się im ten termin («osoba biorąca udział w jakimś wydarzeniu; obserwująca coś, przyglądająca się czemuś, uczestnik, obserwator, widz, gap, świadkowie ślubu, świadek koronny, osoba, która daje świadectwo, ktoś kto czegoś doświadczył, widział, wziął udział»). Pyta uczniów, czy byli kiedyś świadkami jakiegoś ważnego wydarzenia? Podaje definicje słownikową, według słownika PWN słowo świadek oznacza:
a) «osobę obecną przy czymś i mogącą opowiedzieć o tym»;
b) «osobę powołaną przez sąd do złożenia zeznań dotyczących okoliczności rozpatrywanej sprawy»;
c) «osobę obecną przy dokonaniu aktu prawnego i potwierdzającą podpisem ten akt».
3. Zwrócenie uwagi na słowo „Eucharystia”, na jego treść – mapa myśli (3 minuty).Uczniowie zapisują skojarzenia na tablicy (Msza Święta, Liturgia, Uczta, Ofiara, Spotkanie, Modlitwa, Komunia, Najświętszy Sakrament).
Zwraca uwagę na scenę, w której pewien kapłan wynosi z płonącej katedry Najświętszy Sakrament narażając własne życie, a ratując to, co jest najcenniejsze dla nas, największy skarb ludzkości.
To mogą być osoby z naszego życia, będące członkami naszych rodzin (np. dziadkowie, rodzice, krewni itp.), członkowie wspólnoty parafialnej, do której należymy (np. nadzwyczajni szafarze), księża (proboszcz, wikary itp.). Podprowadza uczniów do spojrzenia na ten temat wykorzystując własne doświadczenie w tej dziedzinie, dzieląc się z nimi swoim świadectwem na temat osoby, która w jego życiu była świadkiem Eucharystii, podprowadziła go do lepszego jej rozumienia i przeżywania, czy też rozbudziła większą gorliwość i miłość.
7. Nauczyciel prosi klasę o podzielenie się na grupy (8 minut).W grupach uczniowie podzielą się swoim doświadczeniem dotyczącym świadków Eucharystii w ich życiu osobistym.
8. Podsumowanie (2 minuty).Nauczyciel podkreśla, że każdy z nas może być w swoim życiu świadkiem Bożej obecności w Eucharystii, która jest największym darem jaki nam Pan Bóg pozostawił.
Czas na ewentualne pytania.
Modlitwa na zakończenie: Chwała Ojcu. Podziękowanie za wspólną lekcję pożegnanie uczniów (4 minuty).
Alumni IV roku WMSD w Opolu