2024-03-23
Temat lekcji: Eucharystia źródłem jedności w Kościele, wspólnocie, rodzinie i człowieku. Eucharystia posyła do świata.
Uczeń po lekcji:
- wie co to jest Eucharystia – „sakrament jedności”;
- rozumie dlaczego Eucharystia jest źródłem jedności w różnych wymiarach;
- zna źródła wiedzy na temat Eucharystii: Pismo Święte, Katechizm Kościoła Katolickiego;
- zna inne znaki i gesty jedności podczas Eucharystii;
- rozumie znaczenie gestu „rozesłania” („Idźcie w pokoju Chrystusa!”).
Rozmowa kierowana, praca w grupach, burza mózgów, refleksja, dyskusja.
Prezentacja multimedialna, tablica szkolna, kredki oraz duży arkusz papieru (brystol), krótkie filmik z Youtube na temat Eucharystii i Pismo Święte (zob. Co to jest Eucharystia? - https://www.youtube.com/watch?v=UWHPemMyVQ4&t=8s/).
Kongres eucharystyczny jest dobrą okazją do pogłębienie wiedzy nt. Eucharystii z wielu perspektyw. Jedna z nich jest związana z uświadomieniem sobie, że Eucharystia jest sakramentu jedności (slajd 1), a wierzący są wezwani do budowania komunii eklezjalnej. Porozmawiajmy zatem o Eucharystii w życiu Kościoła i w życiu osobistym każdego chrześcijanina.
Czym jest Eucharystia? Burza mózgów, krótki film (8 min). Nauczyciel wyświetla (slajd 2) po tym jak uczniowie swoimi słowami próbowali odpowiedzieć na to pytanie, a następnie puszcza krótki filmik na ten temat.
3. O co chodzi z tą jednością?Dialog prowadzony (5 min).
Nauczyciel wyświetla następny slajd (slajd 3), po czym wyjaśnia uczniom o co w tym chodzi. „Eucharystia jest znakiem jedności, czyli zjednoczenia. Słowo „zjednoczenie” pochodzi od łacińskiego słowa communio, które tłumaczy się jako wspólnota, rozumiana nie tylko jako jedność miejsca i czasu, ale też jako postawa bycia gotowym do wspólnego działania, bycia darem dla innych, między innymi poprzez swoją dyspozycyjność”.
4. Co mówi Pismo Święte na ten temat?Praca z Pismem Świętym (5 min).
Nauczyciel wyświetla (slajd 4), na którym są wyświetlone sygnaturki i prosi by uczniowie je odnaleźli w Piśmie Świętym:
„Kto spożywa moje Ciało i Krew moją pije, trwa we Mnie, a Ja w nim” (J 6,56).
„Ponieważ jeden jest chleb, przeto my, liczni, tworzymy jedno Ciało. Wszyscy bowiem bierzemy z tego samego chleba” (1 Kor 10,17).
Następnie prosi uczniów, którzy znaleźli o odczytanie. Po lekturze konieczna jest krótka interpretacja tekstów: co tekst biblijny mi nam? jak rozumiemy jedność Ciała i Krwi – komunię eucharystyczną – komunię Kościoła?
5. Co mówi na ten temat Katechizm Kościoła Katolickiego?Dialog prowadzony (5 min).
Następnie wyświetla (slajd 5) i tłumaczy uczniom jeżeli nie rozumieją tego, co mówi KKK.
Zwłaszcza konieczna jest refleksja nt. obowiązku moralnego chrześcijanina, który chce uczestniczyć w sposób pełny w Eucharystii, przyjmując Ciało i Krew Chrystusa (por. „Niech przeto człowiek baczy na siebie samego, spożywając ten chleb i pijąc z tego kielicha” – 1 Kor 11,28).
Św. Jan Paweł II przypomina; „Jeżeli chrześcijanin ma na sumieniu brzemię grzechu ciężkiego, to, aby mógł mieć pełny udział w Ofierze Eucharystycznej, obowiązkową staje się droga pokuty poprzez sakrament Pojednania” (zob. encyklika Ecclesia de Euchrystia, nr. 37).
6. Jakie są inne znaki i gesty jedności podczas Eucharystii?Dialog prowadzony, słoneczko na tablicy (10 min).
Nauczyciel wyświetlając to pytanie (slajd 6) rysuje kółko na tablicy, w środku kółka wpisuje Eucharystia i prosi by uczniowie, którzy wiedzą i po zgłoszeniu się, dają prawidłową odpowiedź, by podeszli i dopisali swoje odpowiedzi
[Znaki i gesty np.: przyniesienie darów ofiarnych, modlitwa wspólna, śpiew, przekazanie znaku pokoju, czystość duszy, przyjmowanie Komunii świętej, „rozesłanie” końcowe].
7. Praca w grupach (10 min).Po tym zadaniu nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy, dając im duży arkusz papieru (brystol), by napisali na środku temat lekcji i narysowali w grupie jak znaki jedności dostrzegają w czasie Mszy św. Warto wyjaśnić znaczenie końcowego „rozesłania” uczestników Eucharystii i znaczenie wyzwania: „Idźcie w pokoju Chrystusa!”(slajd 7).
Eucharystia posyła do świata, czyli zobowiązuje do budowania jedności – aktywnego udziału w życiu Kościoła, parafii, w grupach, ruchach i stowarzyszeniach; w dialogu ekumenicznym, w dawaniu świadectwa, zaangażowaniu w działalność społeczną i charytatywną.
8. Podsumowanie (2 min).Nauczyciel podkreśla, że każdy z nas może uczestniczyć w budowaniu jedności poprzez aktywny udział w Eucharystii, która prowadzi do komunii eklezjalnej.
Modlitwa na zakończenie: Chwała Ojcu... lub modlitwa kongresu eucharystycznego.