2024-05-31
Cel ogólny: uczeń praktykuje umiarkowanie.
Cele szczegółowe:
- zna definicję cnoty jako takiej;
- zna definicję cnoty umiarkowania;
- rozumie potrzebę umiarkowania w życiu codziennym;
- podaje przykłady sytuacji, w których potrzebna jest cnota umiarkowania;
- rozumie, że brak umiarkowania może przynieść szkodę innym i jemu samemu;
- podaje przykłady umiarkowanego i nieumiarkowanego postępowania.
Metody i techniki:
Wykład, rozmowa kierowana, praca w grupach, burza mózgów.
Pomoce dydaktyczne:
Tablica ścieralna, prezentacja multimedialna, film z YT, karta pracy.
Czas:
45 minut
a) nauczyciel wita uczniów;
b) sprawdza obecność;
c) włącza fragment odcinka serialu The Chosen (slajd 1), zadaje pytania i prowadzi dyskusję. Pytania: czy znacie bohaterów przedstawionych w tej scenie? Czy znacie tę scenę? Jaką postawę prezentują dwaj bracia? Jaką postawę prezentuje Jezus? Nauczyciel w rozmowie nakierowuje uczniów na odpowiedź "umiarkowanie”;
d) przedstawia temat - np. "tematem dzisiejszego spotkania będzie umiarkowanie” - uczniowie zapisują w zeszycie temat (slajd 2).
a) burza mózgów: nauczyciel zapisuje słowo "umiarkowanie” na tablicy i pyta uczniów o skojarzenia - nauczyciel zachęca uczniów do aktywności, do dzielenia się pomysłami, przyjmuje wszystkie odpowiedzi, jeśli trzeba rozwija je;
b) nauczyciel podsumowuje je i przedstawia definicję cnoty jako takiej oraz cnoty umiarkowania (slajdy 3 i 4);
c) nauczyciel opowiada czym jest umiarkowanie: że jest jedną z czterech cnót kardynalnych obok męstwa, roztropności i sprawiedliwości, opowiada krótko historię namysłu nad tą cnotą (slajd 5);
d) potem pyta uczniów, w jakich momentach trzeba być szczególnie umiarkowanym, co pomaga w byciu umiarkowanym.
a) nauczyciel dzieli uczestników na 3-4 osobowe grupy w zależności od ich liczby, rozdaje po karcie pracy na grupę i tłumaczy na czym będzie polegać zadanie (polecenia podane są na karcie pracy);
b) po 10 minutach nauczyciel wysłuchuje odpowiedzi, chwali za dobre odpowiedzi.
a) nauczyciel mówi, odwołując się do odpowiedzi uczniów, o zastosowaniu cnoty umiarkowania w życiu (slajd 6);
b) nauczyciel wyświetla notatkę dla uczniów do przepisania (slajd 7);
c) nauczyciel daje możliwość uczestnikom zadania pytań;
d) nauczyciel dziękuje za spotkanie i żegna uczestników (slajd 8).
Prowadzący przed zajęciami powinien sprawdzić, czy w sali działa komputer i jest podłączony do rzutnika i głośników, sprawdza, czy działa Internet oraz czy przygotowane są przybory potrzebne do pracy: karty pracy, długopisy, tablica, markery/kreda.
Karta pracy - lekcja etyki - cnota umiarkowania
Zadanie nr 1. Napisz poniżej każdej sytuacji, jak należy zachować się zgodnie z cnotą umiarkowania:
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………
Zadanie nr 2. Zaznacz, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.