Wyszukiwarka:
Katechezy biblijne

Cnota umiarkowania

2024-05-31

Konspekt katechezy

Temat: Cnota umiarkowania

Cel ogólny: uczeń praktykuje umiarkowanie.

Cele szczegółowe:

- zna definicję cnoty jako takiej;

- zna definicję cnoty umiarkowania;

- rozumie potrzebę umiarkowania w życiu codziennym;

- podaje przykłady sytuacji, w których potrzebna jest cnota umiarkowania;

- rozumie, że brak umiarkowania może przynieść szkodę innym i jemu samemu;

- podaje przykłady umiarkowanego i nieumiarkowanego postępowania.

Metody i techniki:

Wykład, rozmowa kierowana, praca w grupach, burza mózgów.

Pomoce dydaktyczne:

Tablica ścieralna, prezentacja multimedialna, film z YT, karta pracy.

Czas:

45 minut


Przebieg zajęć:

1. Wprowadzenie (8 minut):

a) nauczyciel wita uczniów;

b) sprawdza obecność;

c) włącza fragment odcinka serialu The Chosen (slajd 1), zadaje pytania i prowadzi dyskusję. Pytania: czy znacie bohaterów przedstawionych w tej scenie? Czy znacie tę scenę? Jaką postawę prezentują dwaj bracia? Jaką postawę prezentuje Jezus? Nauczyciel w rozmowie nakierowuje uczniów na odpowiedź "umiarkowanie”;

d) przedstawia temat - np. "tematem dzisiejszego spotkania będzie umiarkowanie” - uczniowie zapisują w zeszycie temat (slajd 2).


2. Treść (12 minut):

a) burza mózgów: nauczyciel zapisuje słowo "umiarkowanie” na tablicy i pyta uczniów o skojarzenia - nauczyciel zachęca uczniów do aktywności, do dzielenia się pomysłami, przyjmuje wszystkie odpowiedzi, jeśli trzeba rozwija je;

b) nauczyciel podsumowuje je i przedstawia definicję cnoty jako takiej oraz cnoty umiarkowania (slajdy 3 i 4);

c) nauczyciel opowiada czym jest umiarkowanie: że jest jedną z czterech cnót kardynalnych obok męstwa, roztropności i sprawiedliwości, opowiada krótko historię namysłu nad tą cnotą (slajd 5);

d) potem pyta uczniów, w jakich momentach trzeba być szczególnie umiarkowanym, co pomaga w byciu umiarkowanym.


3. Praca w grupie(15 minut)

a) nauczyciel dzieli uczestników na 3-4 osobowe grupy w zależności od ich liczby, rozdaje po karcie pracy na grupę i tłumaczy na czym będzie polegać zadanie (polecenia podane są na karcie pracy);

b) po 10 minutach nauczyciel wysłuchuje odpowiedzi, chwali za dobre odpowiedzi.


4. Podsumowanie (10 minut)

a) nauczyciel mówi, odwołując się do odpowiedzi uczniów, o zastosowaniu cnoty umiarkowania w życiu (slajd 6);

b) nauczyciel wyświetla notatkę dla uczniów do przepisania (slajd 7);

c) nauczyciel daje możliwość uczestnikom zadania pytań;

d) nauczyciel dziękuje za spotkanie i żegna uczestników (slajd 8).


Komentarz metodyczny:

Prowadzący przed zajęciami powinien sprawdzić, czy w sali działa komputer i jest podłączony do rzutnika i głośników, sprawdza, czy działa Internet oraz czy przygotowane są przybory potrzebne do pracy: karty pracy, długopisy, tablica, markery/kreda.


Materiały pomocnicze:
  1. Arystoteles, Etyka nikomachejska, Wydawnictwo Naukowe PWN 2007, II 7-8, 1107a.
  2. Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum 2012, nr 1809.

Oprac. Maciej Mierzwa


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Karta pracy - lekcja etyki - cnota umiarkowania

Zadanie nr 1. Napisz poniżej każdej sytuacji, jak należy zachować się zgodnie z cnotą umiarkowania:

  1. Kończę oglądać odcinek mojego ulubionego serialu i mam ochotę zobaczyć następny, ale jest już późno, a następnego dnia muszę wcześnie rano wstać do szkoły. Co zrobię?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Na przyjęciu urodzinowym kolegi zjadłem już dużo słodyczy, ale mam ochotę na więcej, chociaż wiem, że jeśli zjem jeszcze, to może rozboleć mnie brzuch. Co zrobię?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Ktoś biegnąc korytarzem wpadł na mnie i oblał mnie sokiem z butelki, którą trzymał w ręce. Jak zareaguję?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Młodsze rodzeństwo zabrało mi telefon i nie chce go oddać. Jak zareaguję?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

  1. Kolega/koleżanka z klasy skrytykował/skrytykowała moje ubranie/moją fryzurę itp. Jak zareaguję?

……………………………………………………………………………………………………………

……………………………………………………………………………………………………………

Zadanie nr 2. Zaznacz, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.

  1. Zdradzanie sekretów jest zgodne z cnotą umiarkowania. P F
  2. Opowiadanie obraźliwych żartów sprzeciwia się cnocie umiarkowania. P F
  3. Ograniczanie jedzenia słodyczy jest zgodne z cnotą umiarkowania. P F
  4. Przeglądanie mediów społecznościowych w czasie lekcji jest wyrazem bycia umiarkowanym. P F
  5. Przechwalanie się swoimi osiągnięciami jest niezgodne z cnotą umiarkowania. P F


Pliki do pobrania:

  1. Cnota umiarkowania (2).pptx
Pozostałe tematy
Aktualności

Maryja - kobieta przy Nadziei

Nowy cykl 2024/25 pt. Maryja - kobieta przy Nadziei w rytmie lectio divina z okazji 30. rocznicy ustanowienia sanktuarium Matki Boskiej w Rudach i Jubileuszu Roku 2025. Maryja jest przewodniczką na drogach wiary i nadziei - kobietą przy Nadziei - nie tylko dlatego, że przyjęła pod swoje serce Syna Bożego, niosła Go do Elżbiety, ale zanosi Go też dzisiaj do każdego z nas. Zapraszamy od I Niedz. Adwentu do aktywnego udziału pod przewodnictwem kapłanów diecezji gliwickiej; zob. poniżej.

więcej

Święci są młodzi

Nowa książka o młodych świętych i błogosławionych ze wstępem biskupa gliwickiego Sławomira Odera. Galeria 54 portretów dzieci i młodych wyniesionych przez Kościół na ołtarze, odczytanych w świetle słowa Bożego. Życie świętych jest najlepszym komentarzem do Pisma Świętego. Polecamy! por. GGN43/24; jedność.com.pl; zob. poniżej. Radio Warszawa

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 16966460

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu