Ewangelista opisujący scenę
Przemienienia kończy stwierdzeniem: "A oni [uczniowie] zachowali milczenie i w owym czasie nikomu nic nie opowiedzieli o tym, co zobaczyli" (9,36). Do zesłania Ducha Świętego trwał czas przygotowania (
formacji), czas milczenia, modlitwy i rozeznania, ale później nastał czas opowiadania, nauczania i posługi jednania (
ewangelizacji).
W naszym życiu duchowym konieczny jest "czas milczenia i czas mówienia" - przekonywał Kohelet (3,7).
„Mistrzu, dobrze, że tu
jesteśmy” - wyznał Piotr (9,33). Wyprawa na wysoką górę Jezusa i wybranych uczniów to czas pogłębionej refleksji, czas rekolekcji, rozeznawania tajemnicy Syna Człowieczego. Jakże potrzebne są te dni milczenia,
skupienia, modlitwy poczynającej się od zamyślenia nad słowem Bożym. Dialog dwóch Testamentów: starego (Jezusa - Eliasza i Mojżesza) i nowego (Jezusa i uczniów). A z
obłoku odzywa się głos: „To jest Syn mój, Wybrany, Jego słuchajcie” (9,35), bo
"ponagla nas do kontemplowania Jezusa, do patrzenia na Niego samego, do
przyjęcia Go jako jedynego przewodnika w naszej ziemskiej wędrówce, byśmy mogli
Go spotkać w chwale" (C.M. Martini).
Franciszek przekonuje, że "potrzebujemy nieustannie kontemplować tajemnicę miłosierdzia. Jest ona dla nas źródłem radości, pogody i pokoju. Jest warunkiem naszego zbawienia. Miłosierdzie to słowo, które objawia Przenajświętszą Trójcę. Miłosierdzie to najwyższy i ostateczny akt, w którym Bóg wychodzi nam na spotkanie... Miłosierdzie to droga, która łączy Boga z człowiekiem, ponieważ otwiera serce na nadzieję, że będziemy kochani na zawsze, pomimo ograniczeń, jakim jest nasz grzech" (nr 2).
Jezus nie zatrzymał jednak uczniów na górze, zszedł z nimi na dół - posłał z misją miłosierdzia do ludzi.
Drugi etap drogi miłosierdzia rozpoczyna się wówczas, gdy kończy się czas milczenia (
lectio -
meditatio -
oratio -
contemplatio), a rozpoczyna czas posłannictwa i misji (
consolatio - discretio - deliberatio - actio).
Kard. Martini uczył, że droga duchowa człowieka podobna jest do starożytnego mostu zbudowanego na ośmiu filarach. Pierwsze cztery filary to czas
milczenia - "wstępowania na górę" (
czytanie -
medytacja -
modlitwa -
kontemplacja), po spotkaniu - przemienieniu, rozpoczyna się czas
działania - "schodzenia w dół" - cztery kolejne filary (
podniesienie na duchu - wrażliwość na sprawy Boże - wewnętrzny wybór/decyzja - życie i działanie zgodne z Ewangelią). Ostatnim etapem drogi jest
actio, czyli konkretne życie i działanie ucznia według Ducha Chrystusa, urzeczywistnianie królestwa Bożego w historii i świecie, zmiana słowa w czyn, wiary w świadectwo.
Słowo Boże zostało posłane na świat, aby działać. Ono nigdy nie wraca bezowocne (Iz 55,10n), jest żywe i skuteczne (Hbr 4,12; 1 P 1,23), ostre jak miecz (Mdr 18,15; Ap 2,12). Właśnie
actio - operatio jest dojrzałym owocem duchowej medytacji nad słowem Bożym oraz początkiem misji miłosierdzia w świecie.
Misjonarz miłosierdzia musi oznajmić to, co widział "na górze", musi docierać do tych, którzy spragnieni są miłosierdzia Bożego:
- Jak wykorzystuję mój czas milczenia (rekolekcji, nabożeństw pokutnych, lektury Pisma św., postu, jałmużny, praktykowania uczynków miłosierdzia względem duszy i ciała)?
- Czy modlę się na rekolekcjonistów, spowiedników, kierowników duchowych, misjonarzy miłosierdzia?
- Jak przygotowuję się do sakramentu pokuty i pojednania?
- Jak przemieniam słowo w czyn, modlitwę w uczynek miłosierdzia, wiarę w świadectwo?
MÓDL SIĘ!
Daj nam, Panie, żyć zawsze w zasłuchaniu w Twoje Słowo, daj nam umrzeć
w Twojej miłości, spocząć w Twoim pokoju, zmartwychwstać w Twojej potędze i
królować w Twojej chwale. Prosimy cię o to przez wstawiennictwo Dziewicy Maryi
i Eliasza, proroka z Tiszbe.
kard. C.M. Martini
ŻYJ SŁOWEM!
Wybiorę się na nabożeństwo
Gorzkich żali, uważnie prześledzę jego tekst, odszukam inspiracji biblijnych (zob.
warto poczytać - ks. prof. A. Troniny), a może posłucham nowej wersji muzycznej z płyty CD - Diany Świder (GN).
ks. Jan Kochel
fot.
Zjazd z Góry Tabor - Ziemia Święta