Nowa nauka z mocą. Kiedy Jezus Chrystus rozpoczynał swoją misję głoszenia Dobrej Nowiny, wówczas Jego słuchacze byli zdumieni nauką, którą głosił, a nawet, jak mieszkańcy Kafarnaum, byli nią zauroczeni. Jednak największym atutem Słów Jezusa Chrystusa była ich moc
Ewangelia stanowi zawsze fundament dzieła ewangelizacji, do którego jest powołany cały Kościół. Ewangelia jest zawsze aktualnym Słowem Boga, z którym Bóg wychodzi do człowiekowi, pragnąc, aby zostało z wiarą przyjęte. Tak oto Kościół na przestrzeni swoich dziejów realizuje misję głoszenia Słowa Bożego zleconą mu przez Jezusa Chrystusa w słowach: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Uczcie je zachowywać wszystko, co wam przykazałem” (Mt 28,19-20). Kościół nie ma innego ważniejszego zadania ponad głoszenie Słowa Bożego dla zbawienia każdego człowieka. Kościół ze swej natury musi głosić Ewangelię.
Misja głoszenia Słowa Bożego nigdy nie była łatwa i nigdy taką nie będzie. Słowo Boga jest piękne, a nawet zdumiewające, ale jest także trudne i wymagające. To sprawia, że nie zawsze jest przyjęte z wiarą, a bywa, że jest odrzucane. Jednak przedziwnie moc Słowa Bożego objawiała się w najtrudniejszych czasach. To okresem największego wzrostu Kościoła, były czasy prześladowań, kiedy słaby człowiek doświadczał mocy i potęgi Słowa Bożego. Dla męczenników i prześladowanych Słowo Boga było i jest oparciem oraz nadzieją przyszłości.
Nowa ewangelizacja
Współczesna doba Kościoła wymaga „nowej ewangelizacji”, jak wielokrotnie mówił Sługa Boży Jan Paweł II. Dlatego też papież Benedykt XVI zwołał XIII Zwyczajne Zgromadzenie Ogólne Synodu Biskupów na temat „Nowa Ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej”, które odbędzie się od 7 do 28 października br.
Jaki jest sens ogłoszenia Synodu Biskupów poświęcony „nowej ewangelizacji”?
Kościół zdaje sobie dziś sprawę z tego, że wielu naszych braci i sióstr w wierze, którzy kiedyś usłyszeli Ewangelię i uwierzyło w Jezusa Chrystusa, dziś od Niego się oddalili.Dobra Nowina była ciągle głoszona, ale nie na tyle, aby została przyjęta i przemieniała osobiste życie człowieka, jego rodziny i całych społeczności.
Dlatego w kontekście danego nam dziś Słowa Bożego w którym znajdujemy prawdę o „mocy nowej nauki” Jezusa Chrystusa i wobec decyzji Ojca Świętego Benedykta XVI o zwołaniu Synodu Biskupów poświęconego „nowej ewangelizacji”, trzeba sobie postawić pytanie – na czym ma polegać owa „nowa ewangelizacja”?
Błogosławiony Jan Paweł II mówił, że w „nowej ewangelizacji” chodzi o nowy rozmach w sposobie i metodach głoszenia Słowa Bożego, o nowy zapał wszystkich, którzy są powołani do głoszenia Słowa Bożego. Nowa ewangelizacja „dziś” nie może być powtórką ewangelizacji z „wczoraj”, ale musi zakładać odwagę próbowania nowych dróg jej głoszenia w obliczu nowych okoliczności wobec których staje dziś Kościół.
Nasz udział w nowej ewangelizacji
Zadanie prowadzenia przez Kościół „nowej ewangelizacji” nie zwalnia nas z osobistej odpowiedzialności za nasz udział w tym dziele.
Otrzymany w niedzielnych czytaniach dar Słowa Bożego stanowi zaproszenie dla naszej osobistej refleksji nad sposobem naszego przyjmowania Słowa Bożego.
- Ile w nas jest z entuzjazmu mieszkańców Kafarnaum słuchających Słowa Bożego?
- Czy sami wierzymy w moc Słowa Bożego?
- Czy pamiętamy te momenty w których sami zostaliśmy mocno poruszeni Słowem Boga?
- Która dziedzina mojego życia potrzebuje ponownego uderzenia mocą Słowa Bożego?
- Jak jest oblicze naszej odwagi w głoszeniu Słowa Bożego?
MÓDL SIĘ!
Uwielbiajmy Boga w Jego Słowie pełnym mocy.
Dziękujemy za dar i żar Słowa Bożego, które przemienia oblicze naszych serc i umysłów.
Przepraszamy za nasze spotkania ze Słowem Boga z przyzwyczajenia i rutyny. Prośmy Boga, aby nas na nowo dotknął mocą swego Słowa dla nowego zapału ewangelizacji.
*
Zechciej poświęcić chwilę czasu na osobistą lekturę posynodalnej adhortacji apostolskiej Benedykta XVI „Verbum Domini” poświęconej Słowu Bożemu w życiu i misji Kościoła.
ks. Franciszek Koenig