Wielki Czwartek - 13.04.2017
2017-04-12
Wielki Czwartek inauguruje Triduum Sacrum. Liturgia Słowa proklamowana w trakcie Mszy Krzyżma Świętego
orientuje się wokół trzech wynikających z siebie i przenikających się
rzeczywistości. Są to: wybranie, namaszczenie i posłanie.
CZYTAJ!
Łk 4,16-21
Jezus przyszedł do Nazaretu, gdzie
się wychował. W dzień szabatu udał się swoim zwyczajem do synagogi i powstał,
aby czytać. Podano Mu księgę proroka Izajasza.
Rozwinąwszy księgę, znalazł miejsce, gdzie było napisane: «Duch Pański spoczywa
na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę,
więźniom głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał
wolnymi, abym obwoływał rok łaski Pana». Zwinąwszy księgę, oddał słudze i
usiadł; a oczy wszystkich w synagodze były w Niego utkwione. Począł więc mówić
do nich: «Dziś spełniły się te słowa Pisma, które słyszeliście».
ROZWAŻ!
Wybranie
Wybranie zawsze dokonuje się jako
przejaw niezgłębionej mądrości Bożej. Jest inicjatywą Boga, który kieruje
historią zbawienia i bierze w niej czynny udział.
Rzekł Pan do Samuela:
Napełnij oliwą twój róg i idź: "Posyłam cię do Jessego Betlejemity, gdyż między
jego synami upatrzyłem sobie króla […] wtedy namaścisz tego
którego ci wskażę" […]. "Wstań i namaść go to ten". Wziął
więc Samuel róg z oliwą i namaścił go pośrodku jego braci. O tego dnia Duch
Pański opanował Dawida (1 Sm 16,1-13).
Opisowe wydarzenie z życia króla Dawida jest również zapowiedzią nadejścia Mesjasza,
który wyjdzie z jego rodu i domu (por. Łk 2, 4). Największy król Izraela, będący najmłodszym z braci, pasącym owce (por. 1 Sm 16,10-11), nie był w
ogóle brany pod uwagę przy wyborze. A jednak to właśnie jego wybrał Pan!
Tak samo Jezus
przychodzi do swojego rodzinnego miasta, gdzie się wychował (Łk
4,16). Tam modli i bierze czynny udział w życiu religijnym, oznajmiając swoje
wybraństwo potwierdzone w Piśmie, a jednak spotyka się z głębokim niezrozumieniem ze
strony krewnych, znajomych i sąsiadów: Czyż nie jest to syn Józefa (Łk 4,22).
Wybranie jest
tajemnicą, gdyż człowiek widzi inaczej niż widzi Bóg (por. 1 Sm 16,7). To Bóg wybiera i powołuje.
Namaszczenie
Duch Pana Boga nade mną, bo Pan
mnie namaści (Iz 61,1). Ten fragment z księgi
proroka Izajasza, odczytany przez Jezusa i potwierdzony słowami: Dziś spełniły się te słowa Pisma, które słyszeliście (Łk 4,21), objawia Pana jako królewskiego potomka zapowiedzianego przez proroków.
A ty, Betlejem
Efrata, najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich! Z ciebie wyjdzie dla mnie
ten który będzie władał w Izraelu […]. Powstanie on i paść będzie mocą Pańską, w
majestacie imienia Pana Boga swego (Mi 5,1.3.)
Psalmista, użyczając Bogu swych ust, dopowie:
Namaściłem go moim świętym
olejem by ręka moja zawsze przy nim była i
umacniało go moje ramię (Ps 88/89,21-22).
Duchowe namaszczenie Obecnością Ojca
i Ducha Świętego było pokrzepieniem i umocnieniem ludzkiej natury Jezusa w trakcie
wypełniania Jego posłannictwa Wcielenia i Odkupienia.
Z nim moja wierność i łaska, w moim imieniu jego moc
wywyższona (Ps 88/89,25).
W radosnym, proroczym uniesieniu o
królewskiej godności i misji Namaszczonego zaświadcza również Sofoniasz:
Król Izraela, Pan, jest pośród
ciebie, nie będziesz już bała się złego […] Pan Twój Bóg jest pośród ciebie,
Mocarz który zbawia (So
3,15.17).
W końcu sam Pan potwierdza swoją
królewską godności:
Piłat, rzekł do Niego: "Czy ty jesteś Królem
żydowskim?" […] Odpowiedział Jezus: "Królestwo moje nie jest z
tego świata" […]. Piłat zatem powiedział do Niego: "A więc jesteś
Królem?". Odpowiedział Jezus: "Tak, jestem Królem" (J 18,33-37).
Chrystus (gr. Namaszczony), prócz
swojej odwiecznej godności królewskiej, pełni
również funkcję kapłańską:
Tyś
Kapłanem na wieki, na wzór Melchizedeka (Ps 110,4).
Chrystus przez swoją Mękę,
Śmierć i Zmartwychwstanie stał się Najwyższym Kapłanem, namaszczonym na wzór
Aarona:
W ten sposób postąpisz gdy będziesz ich wyświęcał na
kapłanów […] Następnie weźmiesz olej do namaszczenia i wylejesz go na jego
głowę i namaścisz go (Wj 29,1.7).
Jezus jest Kaplanem i Ofiarą. On który
nas miłuje i który przez swą krew uwolnił nas od naszych grzechów (Ap 1,5).
Posłanie
Posłał mnie, abym głosił dobrą nowinę
ubogim […] abym obwieszczał rok łaski Pańskiej ( Iz 61,1.2).
Posłanie Jezusa to niezgłębiona
tajemnica Wcielenia Słowa, które przyszło do swojej własności, a swoi go nie
przyjęli (J 1,11). Od chwili rozpoczęcia misyjnej działalności był
posłany i prześladowany. Ludzie z
najbliższego otoczenia porwawszy się z
miejsc, wyrzucili go z miasta i wyprowadzili aż na urwisko góry, na której
zbudowane było ich miasto, aby go strącić (Łk 4,29). Wszystkim tym jednak, którzy je
przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi, tym którzy wierzą w imię
Jego (J 1,12).
Posłannictwo oczekuje na przyjęcie
posłania, a to Jezusowe posłanie nie jest już ekskluzywnie zarezerwowane dla Izraela, ale
dla człowieka z każdego narodu i wszystkich pokoleń, ludów i języków (Ap 7,9); dla ubogich, jeńców, więźniów,
zasmuconych i płaczących (por. Iz 61,1-3). Posłannictwo to nie ogranicza się
jedynie do uzdrowienia, wyprowadzenia z szeroko pojętych stanów udręczenia i
cierpienia. Miłość Boga sięga dalej,
dlatego prorok zapowiada:
Wy zaś będziecie nazwani kapłanami
Pana, zwać was będą sługami Boga naszego […] Wszyscy, co ich zobaczą, uznają,
że oni są błogosławionym szczepem Pana (Iz 61,6. 9).
Proroctwo to wypełnia się we krwi
Jezusa: Który nas miłuje i który przez swą
krew uwolnił nas od naszych grzechów, i uczynił nas królestwem - kapłanami dla
Boga i Ojca swojego, Jemu chwała i mocna wieki wieków! Amen (Ap 1, 5-6).
Trzeba zatem zapytać:
- Czy
zauważasz proroków, których Bóg posyła do Ciebie?
- Jak
realizujesz swoje wybranie i posłanie przez Pana w swoim otoczeniu?
-
W jaki sposób dziękujesz Panu za otrzymane sakramenty: chrztu, bierzmowania,
kapłaństwa, małżeństwa, pojednania i pokuty, namaszczenia chorych, a zwłaszcza "sakramentu sakramentów" - Eucharystii?
MÓDL SIĘ!
Pomódl się dziś szczególnie za
szafarzy tych sakramentów - naszych kapłanów, bo gdzie kapłani, tam Chrystus!
ŻYJ SŁOWEM!
Duch Pana Boga nade mną, bo Pan
mnie namaści (Iz 61,1). Postaraj się jak
najczęściej trwać w Obecności Pana - Najwyższego Arcykapłana (por. Hbr 4,14 - 5, 10).
Mateusz Beer
fot. Msza św. w kaplicy św. Matki Teresy w Skopie