Wyszukiwarka:
Rozważania niedzielne: Rok C

XXVIII Niedziela zwykła - 09.10.2022

2022-09-05

News
Kolejna niedziela zwykła uczy słuchania słów Jezusa i naśladowania Jego misji nauczania i wychowywania w wierze. Wielu szuka u Mistrza z Nazaretu pomocy w różnych potrzebach. Wielu prosi, a czasem głośno woła: "Jezusie, Synu Dawida, zmiłuj się nade mną" (Łk 18,38); "Jezusie, Mistrzu! Zmiłuj się nad nami!" (Łk 17,13). Wołanie "[Jezu], zmiłuj się nade mną!" staje się formułą liturgiczną powtarzaną przez wierzących. Formuła przywołuje praktykę wschodniej modlitwy Jezusowej: "Panie Jezu Chryste, zmiłuj się nade mną!" - wezwanie, z którym na ustach i w sercu wędrował pielgrzym bezdomny przez Rosję, jak długa i szeroka. Czyż i dzisiaj nie powinno ono nieustannie brzmieć na naszych ustach i w sercu?


Czytaj!
Łk 17,11-19 (BP)

[Jezus] w drodze do Jeruzalem przechodził przez pogranicze Samarii i Galilei. Gdy wchodził do pewnej wsi, spotkało Go dziesięciu trędowatych mężczyzn. Stanęli w oddali i wołali: „Jezusie, Mistrzu! Zmiłuj się nad nami!”. A gdy ich zobaczył, powiedział: „Idźcie, pokażcie się kapłanom!”. Gdy oni szli, zostali oczyszczeni.

Wtedy jeden z nich widząc, że został uzdrowiony, wrócił, głośno chwaląc Boga. Upadł na twarz do Jego stóp i dziękował Mu. Był to Samarytanin. Jezus zapytał: „Czy nie dziesięciu zostało oczyszczonych? Gdzie jest dziewięciu? Nie znalazł się nikt, kto by wrócił oddać chwałę Bogu, tylko ten cudzoziemiec”. A jemu powiedział: „Wstań, idź! Twoja wiara cię uzdrowiła”.


Rozważ!

Mistrz z Nazaretu nauczał poprzez słowo i czyn. Głosił Ewangelię i uzdrawiał z wielu chorób i słabości. Uzdrowienie często uzależnione były od tego, czy uwierzą Jego słowu. Różne były reakcje na cudowne działanie Jezusa. ON jako Nauczyciel dobry zawsze konsekwentnie stawia swoim uczniom wymagania.

Perykopa o uzdrowieniu dziesięciu trędowatych dzieli się na dwie części. Pierwsza to opowieść o cudzie uzdrowienia z trądu (ww. 11-14), a druga to reakcja wdzięczności i wiary uleczonego Samarytanina (ww. 15-19). Opowiadanie znajduje się wyłącznie w Ewangelii Łukasza. Kontekst związany jest z jednym z etapów pielgrzymki Jezusa do Jerozolimy (por. Łk 9,51). Akcja rozgrywa się w drodze, gdy Jezus ze swoimi uczniami przechodzi przez pogranicze Samarii i Galilei. Grupa spotkanych trędowatych skała się z Żydów i Samarytan. Chociaż trędowaci, odizolowani od innych, tracili swą tożsamość społeczną i religijną, tworzyli często wspólnoty, które rządziły się swoimi prawami (NKB NT III/2, 231). Mogli wrócić, gdy odzyskali zdrowie, lecz przed ponownym przyjęciem do społeczności, musieli się poddać obrzędowi oczyszczenia, którego dokonywał kapłan (por. Kpł 14,2-32; 2 Krl 5,7; Łk 5,12n).

Jezus stosuje się do zwyczajów i praw obowiązujących Żydów. U Łukasza nazywany jest jednak nie Rabbim, lecz Mistrzem (gr. epistata - w. 13). Tytuł ten pojawia się tylko w Ewangelii Łukaszowej (7 razy), tam też pojawia się szczególne zainteresowanie postaciami cudzoziemców (w. 18), a zwłaszcza Samarytan (w. 16; por. 9,51-56; 10,25-37). Jezus zobowiązuje jednak uzdrowionego cudzoziemca do wierności Prawu. 

Straszna choroba trądu izolowała ludzi, była groźną chorobą zakaźną skóry. Trędowatych uznawano za nieczystych i musieli mieszkać w miejscach odosobnionych (omijać główne szlaki, drogi, miasta), powinni unikać kontaktów z osobami zdrowymi. Gdyby zaś ktoś zbliżał się do nich, mieli obowiązkowo głośno ostrzegać słowami: "Nieczysty, nieczysty...!" (wg Kpł 13,45-46).

Spotkanie na pograniczu Samarii i Galilei jest przykładem wyjścia na obrzeża - do tych odrzuconych, zepchniętych na margines. Inicjatywa pojawia się po stronie chorych. To oni (wszyscy) proszą o pomoc (ww. 12-13). Nie wołają: "Nieczyści...", lecz "Jezusie, Mistrzu, zmiłuj się nad nami!". Jezus hojnie odpowiada, ale zarazem stawia wymagania: "Idźcie, i pokażcie się kapłanom!" (wg Prawa). Jednak cud uzdrowienia nie jest zależny od wierności prawu i posłuszeństwa wskazaniom Jezusa.

Gdy oni szli, zostali oczyszczeni (w. 14). Wszyscy, bez wyjątku, bez warunków! Miłosierdzie Boga nie stawia granic, nie jest zależne od czegoś (wg łac. do ud des - "daję, abyś [i ty mi] dał" – pochodzącej z prawa rzymskiego zasady wyrażającej ekwiwalentność świadczeń).

W procesie dojrzewania istotna jest jednak postawa wdzięczności (podziękowania) i wiary (ufności). Okazuje się bowiem, że tylko jeden (z dziesięciu) okazał wobec Jezusa wdzięczność i wyznał wiarę. Osobiste spotkanie i relacja z Jezusem pozwala odkryć w pełni działania Boga w naszym życiu. Żywa relacja (więź) pomaga też wzbudzić pragnienie oddania chwały Bogu. Gdy Samarytanin zauważył, że został oczyszczony, zaczął głośno sławić Boga. Nade wszystko wrócił do Jezusa, gdyż uwierzył, że właśnie przez Niego Bóg objawił mu swą moc i miłosierdzie. Dlatego pada przed Jezusem na twarz, jak czynili to pobożni Żydzi w świątyni przed majestatem Bożym. Ten gest prostracji ("leżenie krzyżem, padanie na twarz") jest wyrazem najgłębszej czci, szacunku, uwielbienia, dziękczynienia. Spektakularne oddanie chwały Bogu jest najczęściej złączone z wyznaniem wiary w Niego; zob. postawa paralityka (Łk 5,25-26); ludzi towarzyszących wskrzeszeniu syna wdowy z Nain (7,16); kobiety uzdrowionej w szabat (13,13); niewidomego spod Jerycha (18,43); setnika pod krzyżem (23,47).

Ewangeliczna pochwała: Twoja wiara cię uzdrowiła (w. 19) może być skierowana do każdego, kto uwierzy i wyzna chwałę Bogu (por. Mt 9,22; Mk 5,34; Łk 7,50; 8,48). W tym miejscu okazuje się więc, że wdzięczność i wiara niosą ocalenie/zbawienie. Wiara zaś połączona z modlitwą (oddaniem chwały) przewyższa postawę pozostałych dziewięciu uzdrowionych. Choć wszyscy usłuchali Jezusa, udali się do kapłanów i zostali oczyszczeni, to moc zbawczą ma tylko wiara Samarytanina, która prowadzi go do prawdziwego spotkania i zażyłości z Bogiem (NKB NT III/2, 233).

W tym kontekście warto przywołać ponownie pytania, które stawia sam Jezus:

  • Dlaczego nie wszyscy wrócili do Jezusa?
  • Dlaczego nie wszyscy podziękowali?
  • Dlaczego nie wszyscy oddali chwały Bogu?


Módl się!

Oddajemy Ci cześć, Panie, z głębi tajemnicy naszej i każdego człowieka, z głębi tej tajemnicy, którą jedynie Ty znasz. Panie, Ty znasz nas aż do głębi naszych serc, wiesz, kim jesteśmy i kim możemy być. Z głębokości, z przepaści wołamy ku Tobie, wzywamy Twego ratunku, powierzamy się Twojemu Miłosierdziu.

Prosimy Cię pokornie, byś nas, Panie, nie opuszczał, ale zbawił, zbawił każdego osobiście i wszystkich razem, jako Kościół, jako wspólnotę, jako społeczność. Panie, zmiłuj się nad nami, którzy nie umiemy żyć we wspólnocie. Pokaż nam, że Ty, Panie, jesteś siłą naszego życia razem. Ty, który żyjesz i królujesz z Ojcem; Ty, który mocą swojej śmierci i zmartwychwstania dajesz nam Ducha jedności i zbawienia; Ty, który żyjesz i królujesz na wieki wieków. Amen.

kard. C.M. Martini


Żyj Słowem!

Różaniec nazywany też modlitwą Jezusową Zachodu, a jej specyficzna forma połączona z dodawaniem różnych wezwań po imieniu Jezus, przypomina wołanie: Jezu, zmiłuj się nad nami! Warto praktykować taką medytacyjną formę modlitwy różańcowej wzbogaconej np. o fragmenty z Pisma Świętego czy akty strzeliste nim inspirowane (zob. Rainer Scherschel, Różaniec - modlitwa Jezusowa Zachodu, Poznań 1988; Jan Paweł II, List apostolski Rosarium Virginis Mariae, Watykan 2002, nr 26-38).

ks. Jan Kochel

fot. Szlakami Wiary

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14070196

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu