Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Drogi wychowania

Jezus formował uczniów przez spotkania i rozmowy

2019-06-18

News
Wpatrujemy się w oczy Jedynego Nauczyciela i pytamy Go: Co mamy czynić? On zaś spogląda na nas z miłością i naucza przede wszystkim poprzez spotkania i dialogi. To Jego uprzywilejowane formy dydaktyczne. Mistrz z Nazaretu uczy słowem, czynem i przykładem, a wychowuje budując relacje i tworząc więzi osobowe. Ten Nauczyciel szuka ucznia, nawiązuje z nim dialog, inicjuje spotkania i zachęca do zaangażowania. Pedagogia Jezusa jest więc dynamiczna i kreatywna.


rys. Anna Szadkowska OV


Czytaj!
Łk 9,18-21 (BP)

Kiedy pewnego razu Jezus modlił się na osobności, a uczniowie byli razem z Nim, zapytał ich: „Co mówią tłumy? Kim według nich jestem?”. Oni odpowiedzieli: „Mówią, że jesteś Janem Chrzcicielem, inni – że Eliaszem, jeszcze inni – że któryś z dawnych proroków zmartwychwstał”. Zapytał ich: „A według was, kim jestem?”. Wtedy Piotr odpowiedział: „Chrystusem Bożym”. Wówczas stanowczo im nakazał, aby nikomu tego nie mówili.


Rozważ!

W Ewangeliach odnajdujemy pewną metodologię edukacyjną, którą Jezus Nauczyciel wykorzystuje, by „kształcić człowieka”. Czyni to przede wszystkim poprzez liczne spotkania i rozmowy ze swoimi uczniami i ludem. Zwłaszcza św. Łukasz daje nam przykłady edukacyjnych spotkań i dialogów (Łk 2,41-52; 5,1-11; 7,36-50; 9,18-21; 10,38-42; 18,18-30; 19,1-10; 24,13-35; por. J 3,1n; 4,5n; 5,5n itd). Trzecia Ewangelia proponuje model formacji ucznia w dwóch etapach: wychowanie człowieka-chrześcijanina (rozdz. 5-9) i wychowanie ucznia-misjonarza, czyli głosiciela Ewangelii (rozdz. 9-18). Formacja podstawowa uczniów dokonuje się „w drodze”. Motyw „drogi” jest tu symbolem dynamicznego procesu stopniowego „wzrastania” oraz „naśladowania” tych, którzy z niej korzystają (por. Łk 2,52; Dz 14,16; Rz 3,16; 1 Kor 4,17; Jk 1,8; 5,20). W pierwszym i drugim etapie formacji można wyróżnić szereg edukacyjnych spotkań i dialogów Mistrza z uczniami.

Cechą charakterystyczną wszystkich tych spotkań są m.in. zrozumienie napotkanej przez Jezusa osoby oraz nakłonienie jej do przedstawienia swojej wyjątkowej sytuacji życiowej. Właściwy proces nauczania i wychowania w wierze „rozpoczyna się w konkretnej sytuacji życiowej, w której uczeń w danym momencie się znajduje. Potem następuje zaproszenie do poddania się długiemu procesowi, w którym Jezus wytrwale pomaga ludziom pokonać wszelkie formy fanatyzmu i despotyzmu oraz zapędy ambicjonalne. Uczy wybaczać, pozbywać się dumy, obserwować i modlić się, wyżej cenić pokonywanie samego siebie niż pokonywanie innych; uczy przezwyciężać trudne sytuacje życiowe. Jednocześnie nakłada na swoich uczniów poważne obowiązki i oczekuje od nich dojrzałości. Pokazuje im jak należy postępować i następnie rozsyła ich z misją nauczania. Kolejną charakterystyczną cechą nauczania Jezusa jest «życie z» ludźmi, w szczególności życie z uczniami, których kształci poprzez nieustanne dzielenie się z nimi wszystkim, czym sam jest i co posiada. Jednakże Jezus doświadcza także niepowodzeń w nauczaniu: wiele razy pozostaje nie zrozumiany nawet przez swoich uczniów” (por. C.M. Martini, Dio educa il suo popolo, 48-50).

W pierwszym etapie formacji, po wychowaniu rodzinnym (por. 2,41-52), które – na wzór wychowania samego Jezusa – inicjuje proces „wzrastania w mądrości, w latach i w łasce u Boga i u ludzi” (2,52), przywołuje kilka spotkań i dialogów z uczniami: powołanie (5,1-11), lekcja przebaczenia (7,36-50) i wyzwanie Piotra (9,18-21). Trzecie spotkanie jest centralne, gdyż kończy pierwszy cykl formacji i stawia fundamentalne pytania: Kim jest Jezus Chrystus? Na początku rozdz. 9 rozpoczyna się misja Dwunastu. Mistrz wybiera i przywołuje ich oraz daje im moc i władzę nauczania i uzdrawiania: „Wyruszyli więc i szli przez wioski, głosząc wszędzie Ewangelię i uzdrawiając” (9,6). Po tej wstępnej ewangelizacji Jezus – po rozeznaniu i „modlitwie na osobności” – przywołuje uczniów i stawia im pytanie o rozeznanie sytuacji życiowej: „Co mówią tłumy? Kim według nich jestem? (…) A według was, kim jestem?” (9,18.20). Odpowiedzi uczniów są różne, obiegowe, wzięte z obserwacji i nasłuchiwania innych. Pełną odpowiedź daje tylko jeden z nich – Piotr: „[Jesteś] Chrystusem Bożym” (9,20). On właściwie odczytuje tożsamość Jezusa. Wiedza ta jednak odbiega od ich wyobrażeń i oczekiwań wobec Chrystusa, stąd Nauczyciel nakazuje milczenie i rozpoczyna drugi etap wtajemniczenia uczniów.

W pierwszej fazie formacji ucznia możemy wyróżnić trojakie wychowanie:

wychowanie serca, czyli wychowanie do szacunku, życzliwości, dobroci, zaufania, wiary. Kto idzie za Jezusem, naśladuje Go także w tym, co On mówi i czyni, i stara się upodobnić do dążeń Jego serca, do Jego dobroci i współczucia wobec wszelkiego cierpienia człowieka (por. Mt 11,25-30);

wychowanie do zawierzenia misji Jezusa jako Mesjasza („[Jesteś] Chrystusem Bożym”: 9,20; „Twoja wiara cię uzdrowiła”: 17,19), wychowanie do złożenia w Nim całej ufności;

wychowanie do patrzenia oczyma wiary. W całej posłudze miłosierdzia, do której wezwani są uczniowie (por. cuda i uzdrowienia; rozdz. 5-9), nadzieja skupia się na Jezusie (por. C.M. Martini, Głosić Jezusa, 108).

W drugim etapie formacji ucznia-głosiciela Ewangelii dostrzegamy kolejne spotkania i dialogi: spotkanie z kobietami (10,38-42), z bogatym dostojnikiem (18,18-30), lekcja przebaczenia (19,1-10) i wyzwanie dla dwóch uczniów (24,13-35). W tej fazie formacji chodzi bardziej o przygotowanie przyszłych ewangelizatorów-misjonarzy, którzy po pierwszym wtajemniczeniu dokonają teraz decydującego kroku i podejmą misję Jezusa. Punktem zwrotnym jest przełom podróży (formacji): „Nadszedł czas, kiedy [Jezus] miał być zabrany z tego świata. Wtedy nieodwołanie postanowił pójść do Jerozolimy” (9,51). Ewangeliczna droga ucznia nabiera charakteru kerygamtycznego – prowadzi do męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa. Na tym etapie formacji mają miejsce kolejne spotkania i dialogi w wybranymi uczniami. Najpierw Jezus spotyka się z dwiema niewiastami, które stały się symbolem dwóch postaw: z Martą – zatroskaną gospodynią domu, i z Marią – uczennicą słuchającą słowa Jezusa (10,38-42). Obydwie uczennice otrzymały pochwałę i korektę postaw. Służebna postawa Marty jest kontynuacją posługi miłosierdzia, a zasłuchanie w słowo jest właściwą postawą ucznia Jezusa. Marta musi jednak pamiętać o tym, że ośrodkiem, wokół którego można zbudować wspólnotę, nie są liczne posługi i dzieła, ale jedynie słowo Boże („jedyna rzecz konieczna”). Do słuchania zaś słowa musi być dodane jego wypełnienie (por. Łk 8,21; 11,28). Bogaty dostojnik zainicjował dialog z Jezusem, lecz on również potrzebował korekty postawy (por. 18,22). Wypełnienie przykazań nie stanowi gwarancji otrzymania zbawienia. Musi jej towarzyszyć posługa miłosierdzia. Dobrze odczytał i zrealizował swoją misję Zacheusz (19,8-10) oraz dwaj uczniowie z Emaus, którzy przeszli cały proces formacji w drodze, intensywny dialog, spotkanie oraz podjęli misję głoszenia Ewangelii (24,35).

Formacja ucznia-misjonarza domaga się również kilku elementów:

wychowanie do wolności. Jezus wzywa do oderwania się od wszelkich przywiązań, np. do bogactwa czy schematów życiowych, by „zostawić wszystko” i realizować misję głoszenia (24,47n);

wychowanie do powierzenia siebie Ojcu i pełnienia Jego woli (24,49);

wychowanie do zrozumienia obietnic Pisma Świętego (24,44-46; por. C.M. Martini, Głosić Jezusa, 108).

Pełna formacja uczniów dotyczy życia i misji w Kościele. W tym procesie nauczanie i życie Jezusa nawzajem się przeplatają. I tak też księga Dziejów Apostolskich podsumuje Jego misję formacyjną: „(…) w pierwszej księdze napisałem o wszystkim, co Jezus czynił i czego nauczał od początku aż do dnia, w którym pod wpływem Ducha Świętego udzielił pouczeń wybranym przez siebie apostołom…” (1,1-2).

Jezusowa formacja uczniów jest wyzwaniem wciąż aktualnym, stąd pytania:

  • Jak zrealizować dwa etapy formacji w swoim życiu?
  • Co oznacza dla mnie „zostawić wszystko”?
  • Czy nasze głoszenie przypomina kerygmatyczne nauczenie pierwszych Apostołów (por. Dz 2-4. 8. 10. 13-18)?

 

Módl się!

Dziękujemy Ci, Panie za ewangeliczną drogę ucznia – drogę dwunastu: za formację ludzką, intelektualną i duchową. Dziękujemy za wychowanie serca, za wychowanie do zawierzenia i wyznania wiary w Jedynego Pana i Zbawiciela; za wychowanie do oderwania się od wszystkiego co nas zniewala i ogranicza, za wychowanie do powierzenia siebie Ojcu i pełnienia Jego woli oraz za wychowanie do zrozumienia tajemnicy paschalnej: męki, śmierci i zmartwychwstania. Przez Chrystusa, Pana naszego, który z żyje i króluje na wieki wieków. Amen.


Żyj Słowem!

Przeczytajmy ponownie Dzieje Apostolskie jako przewodnik formacji ucznia. Odkryjmy w nim dwa etapy formacji podstawowej: wychowanie ucznia-chrześcijanina i wychowanie ucznia-misjonarza, czyli elementy formacji ludzkiej, intelektualnej i duchowej.

ks. Jan Kochel

_______________________________________

JEZU SŁOWEM I CZYNEM UCZY PODEJMOWANIA DECYZJI


Poproś, by dziecko opowiedziało co widzi na obrazku.

Następnie omów poszczególne elementy.

  • Gdzie znajduje się wychowawca? (w koszu latającego balonu)
  • Do czego zaprasza Dreptusia? (do wejścia i wspólnego lotu balonem.

Zauważ, ze schody się kończą. Ale nie kończy się duchowa droga wzwyż. Trzeba zrobić kilka następnych odważnych kroków w wierze.

Dla Dreptusia odwaga polega na wejściu do balonowego kosza. Takie są właśnie kroki wiary. Nie wszystko jest pewne i równocześnie istnieje możliwość pomyłki. Trzeba jednak wybierać świadomie.

  • Czy Dreptuś wchodzi do balonu z zawiązanymi oczyma? (nie)
  • Czy wie gdzie wchodzi? (tak)
  • Czy rozumie, że kończą się stabilne schody, a zaczyna narażony na podmuchy wiatru niestabilny balon? (tak)
  • Skąd może czerpać przekonanie, że wejście do balonu nie jest szaleństwem? (jest już w balonie wychowawca)

Wychowawca wsiadł pierwszy. Pokazuje młodemu chłopakowi drogę i możliwościwzbicia się wyżej niż dotychczasowa droga po prowadzących wzwyż schodach.

Wychowawca (rodzic) jest świadkiem wiary. Dowodem, na możliwość dalszego rozwoju i wzrostu w wierze.

  • Skąd wiemy, że jest to balon właściwy? Przecież możemy się pomylić i wsiąść do niewłaściwego autobusu, pojechać w niewłaściwym kierunku, ulec ułudzie i fałszywym propozycjom (Na rysunku poznajemy po oznaczeniu wskazującym na Jezus: połączenie „P” z „X” na balonie) Ponadto na koszu mamy symbol „WiFi” wskazujący na łączność z właścicielem balonu czyli Bogiem.

Wróćmy jeszcze na chwilę na schody i przebytą przed chwilą drogę.
  • Jaki znak znajduje się na tym poziomie? (zakaz wchodzenia z ciężkim bagażem)

Zwróć uwagę, że wychowawca zrzuca przyczepione do balonu worki. Zdaje sobie sprawę, że aby wzbić się wyżej, trzeba się pozbyć jakiegoś ciężaru, balastu, który nas ogranicza.

Często w życiu musimy z czegoś rezygnować. Nie zawsze chodzi o jakieś złe rzeczy. Mama musi zrezygnować z przespania całej nocy, bo co trzy godziny karmi niemowlaka. Tato rezygnuje z porannego wylegiwania się, bo musi pójść do pracy, uczeń rezygnuje z zabawy z kolegami, bo ćwiczy grę na pianinie. Z czegoś rezygnujemy, by osiągnąć jakiś wyższy cel. Zostawiamy jakieś przyzwyczajenie czy możliwość bo jest coś ważniejszego, jakieś większe dobro. Dlaczego tak robimy? Ponieważ Jezus nauczył nas tego. Jezus słowem i przykładem wskazał na wartość ofiary. Powiedział: „nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich”. I poszedł na ukrzyżowanie oddając życie za apostołów – swych przyjaciół. Ale umarł także, za nas, byśmy odkryli, że traktuje nas jak przyjaciół.

Jezus powiedział: „co chcecie, by wam ludzie czynili, i wy im czyńcie”. I w swojej działalności „przeszedł przez ziemię dobrze czyniąc i uzdrawiając wszystkich” (Dz 10.38) Jezus jest dla nas Nauczycielem w słowie i czynie.

Przeczytajcie z dziećmi wskazania Jezusa co do modlitwy, postu oraz dzielenia się z bliźnimi: Mt 6,1-17. Porozmawiajcie o drobnych ofiarach jakie na co dzień trzeba ponieść dla większego dobra.

ks. Artur Sepioło

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14078679

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu