Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Drogi wychowania

Przykazania Boże

2019-07-15

News
Chrześcijanie przez wiarę i sakramenty otrzymują łaskę Chrystusa i dary Jego Ducha, które uzdalniają ich do „nowego życia” (Rz 6,4; 2 Kor 5,17), „w sposób godny Ewangelii Chrystusowej” (Flp 1,27) jako „dzieci światłości (…) w prawości i sprawiedliwości, i prawdzie” (Ef 5,8-9). Tego typu życie domaga się stałej odnowy (Ef 4,23), która możliwa jest dzięki wierności przykazaniom Bożym i kościelnym. Kościół zachęca, by wiernie kroczyć drogami przykazań (por. Mt 16,17; Ps 119,32.34-35).


rys. Anna Szadkowska OV


Czytaj!
Mt 19,16-22 (BP)

Ktoś zbliżył się do [Jezusa] i zapytał: „Nauczycielu, co dobrego mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?”. On odpowiedział: „Czemu Mnie pytasz o to, co dobre? Jest tylko jeden Dobry. A jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowuj przykazania”. Wtedy on zapytał: „Które?”. Jezus odpowiedział: „Nie dopuścisz się morderstwa, nie popełnisz zdrady małżeńskiej, nie będziesz kradł, nie złożysz kłamliwego zeznania, otaczaj szacunkiem ojca i matkę oraz miłuj bliźniego jak siebie samego”. Młodzieniec powiedział: „Wszystkiego tego przestrzegałem. Czego mi jeszcze brakuje?”. Jezus odrzekł: „Jeśli chcesz być doskonały. Idź, sprzedaj swój majątek i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem wróć i chodź za Mną”. Gdy młodzieniec to usłyszał, odszedł zasmucony. Miał bowiem wiele posiadłości.

Rozważ!

Przykazania nie tylko należy znać, ale przede wszystkim trzeba je wcielać w życie (por. Kpł 22,31). Złamanie przykazań wiąże się z konsekwencjami (por. Lb 15,31; 119,21; Iz 24,5; Jer 44,10.23; Mt 5,19). Biblijna formuła „iść/biec drogą przykazań” oznacza nauczyć się ich i rozeznać ich sens (por. Ps 119,32.73.78.127). Wielki znawca Biblii Xavier Léon Dufour w swoim Słowniku Nowego Testamentu podając definicję Prawa stosuje grę słów: „Jeżeli dekalog nie rozkwitnie w dialog, zesztywnieje w katalog [zakazów i nakazów]” (por. Słownik NT, 511). Zbiór biblijnych praw i nakazów jest tylko zwykłym zbiorem zobowiązań do czynienia dobrze (por. Jr 31,33; Rz 7,7-25), lecz mądrość podporządkowania się Prawu Bożemu przynosi prawdziwe szczęście (por. Prz 16,20; Syr 23,27) i dojrzałość/doskonałość (por. Mt 5,19.48; 16,21).

Prawdziwą lekcję rozumienia Prawa daje Nauczyciel w dialogu z bogatym młodzieńcem (por. Mk 10,17-22; Łk 18,18-23). W Ewangelii Mateusza opowiadanie składa się z trzech pytań i trzech odpowiedzi.

Pytania młodzieńca dotyczą tego, co najważniejsze: wyboru dobra, życia wiecznego, doskonałości. Odpowiedzi Nauczyciela są precyzyjne i praktyczne. Jezus najpierw kieruje uwagę młodego człowieka na Dobro Najwyższe. „Tylko Bóg jest dobry, dlatego jedynym ważnym pytaniem jest to, czego On chce i co nakazuje. Ludzie, chcąc być dobrymi, powinni podporządkować swoją wolę woli Boga. Wola Boża natomiast jest zawarta w przykazaniach Prawa. Tak więc odpowiedź na pytanie: Co dobrego mam czynić…? Istnieje już dawno. Podał ją Bóg w przykazaniach. Idzie o to, aby je zachować” (por. NKB NT I/2, 265). Papież Benedykt XVI przekonywał nauczycieli: „(…) zachęcajcie uczniów, aby nie tylko pytali o to czy tamto, ale aby zastanawiali się nad tym, skąd się bierze nasze życie i dokąd zmierza. Pomóżcie im zrozumieć, że wszelkie odpowiedzi nie odwołujące się do Boga, są za krótkie” (por. Nieszpory w katedrze w Monachium, 10 września 2006 r.). Pierwsze jest ukierunkowanie na Boga – posłuszeństwo Bogu (por. Szema` z Pwt 6,4).

Drugie pytanie dotyczy treści przykazań. Nauczyciel nie wymienia wszystkich przykazań dekalogu, lecz dokonuje ich interpretacji (por. Mt 5,17-48). Przekonując się o tym, że młodzieniec zna przykazania, sięga tylko po drugą tablicę Dekalogu i przykazanie miłości bliźniego. Połączenie Dekalogu i Przykazania miłości jest nowością, która ukształtuje całe nauczanie moralne Kościoła (por. KKK 2083-2557). Św. Augustyn uczył: „Tak jak są dwa przykazania miłości, o których mówi Pan, że na nich zawisło całe Prawo i Prorocy… tak te dziesięć przykazań zostało dane na dwóch tablicach. Trzy… są wypisane na jednej tablicy, a siedem na drugiej” (por. Sermones, 33,2,2; PL 38,208). Tradycja przekonuje ponadto, że trzy pierwsze przykazania dekalogu odnoszą się do miłości Boga, a siedem pozostałych do miłości bliźniego. Potwierdza się przekonanie, że sama znajomość przykazań nie wystarcza. „Życie moralne jest odpowiedzią na inicjatywę miłości Boga” (KKK 2062).

Trzecie pytanie dotyczy czegoś więcej: Czego mi jeszcze brakuje? Odpowiedź Nauczyciela zakłada pragnienie doskonałości: Jeśli chcesz być doskonałym… Czym jest owa doskonałość? W tradycji biblijnej gr. teleios („dojrzały/doskonały”) oznacza człowieka całkowicie oddanego i posłusznego Bogu (np. 1 Krl 11,4; Ps 119,115). Psalmista przekonuje, że pełne rozumienie przykazań oznacza umiłowanie ich „bardziej niż najczystszego złota” (Ps 119,126). Doskonałość wiąże się z tym, by bardziej być, niżmieć. Wyrzeczenie się bogactwa z miłości do bliźniego jest szczytem drogi według Prawa: „Ty jesteś blisko, PANIE, i wszystkie Twe nakazy są prawdą” (Ps 119,151).

Warto i trzeba zapytać:

  • Dlaczego przekroczenie jednego przykazania jest naruszeniem wszystkich pozostałych (por. Jk 2,10-11; KKK 2069)?
  • Co to znaczy, że dekalog Bóg „wyrył w sercu człowieka”?
  • Które zatem przykazanie w Prawie jest największe (por. Mt 22,37-40; Rz 13,9-10)?

 

Módl się!

Panie Jezu, powiedz mi, co mam czynić, abym był dobrym chrześcijaninem i kapłanem. Co mam czynić, abym się zbawił i otrzymał życie wieczne? Co mamy czynić, abyśmy byli żywą wspólnotą – Kościołem apostolskim, abyśmy wprowadzali w czyn przykazania Boże i przykazania kościelne. Który żyje i króluje na wieki wieków. Amen.

Żyj Słowem!

Przez najbliższy czas powtarzaj w codziennym pacierzu – na wzór naszych przodków – Dekalog i Przykazanie miłości Boga i bliźniego.

ks. Jan Kochel

______________________________________________

PRZYKAZANIA

 

Poproś, by dziecko opowiedziało, co widzi na obrazku.

  • Do jakich wagonów przeszli nasi bohaterowie? (towarowych)
  • Gdzie przebywa wychowawca? (w otwartym wagonie)
  • Co wiezie ten wagon? (kamienne płyty z rzymskimi cyframi)
  • Co one oznaczają? (dziesięć przykazań)

„Deka” – dziesięć, „logos” – słowo. Ten wagon wiezie DEKALOG.

  • Gdzie się podział Dreptuś? (wychodzi z cysterny)
  • Jaki znaczek widnieje na cysternie? (wykrzyknik)

W znakach drogowych oznacza to: inne niebezpieczeństwo!

Starym Testamencie cysterna była zbiornikiem na wodę wykutym w skale. Była dobrodziejstwem, bo dawała możliwość zachowania niezbędnej wody, zwłaszcza w czasie suszy lub oblężenia miasta. Ale dlatego też traktowana była jako znak pychy i zarozumiałości człowieka, który zamiast w Bogu, pokładał nadzieję w zbiornikach.

  • Co robi wychowawca? (wyciąga Dreptusia z cysterny)
  • Dlaczego to robi? (Dreptuś bez pomocy jest w niebezpieczeństwie, gdyż chce jechać „po swojemu”)
  • Jak wychowawca pomaga? (podaje rękę i umożliwia Dreptusiowi bezpieczną podróż)
  • W jaki sposób Dreptuś może bezpiecznie kontynuować podróż? (przestrzegając uwag i ostrzeżeń wychowawcy)

Tych dziesięć znaków na kamiennych tablicach to instrukcja obsługi całego towarowego pociągu.

Mówimy, że ludzie mają „pociąg” do papierosów, alkoholu, narkotyków.

Ten „pociąg” w ludzkim sercu musi być regulowany i uporządkowany. W przeciwnym razie może spowodować, że człowiek zostanie wciągnięty do cysterny i utopi się, zginie przez swoja zachłanność, złe przyzwyczajenie czy nałóg. Cysterna go „wciągnie”. A o takim człowieku czasem mówi się, że się „wykoleił”. Nie dotarł do życiowego celu. Rozbił się i zmarnował wszystko co posiadał.

Jakie cysterny wiezione są dziś? Jak zagrażają dzieciom?

Zwróć uwagę dziecka na:

·Pieniądze i zachłanność.

·Komputer i gry.

·Komórkę i brak realnego kontaktu.

·Siłę i agresję.

·Zdolności i zarozumiałość.

·Dojrzewanie i pornografię.

·Słowa i wyśmiewanie.

Porozmawiaj z dzieckiem o każdej z „cystern”. Jak wciąga, jak zaślepia i jak „wykoleja”.

Wszystkie te bogactwa i zasoby (pieniądz, komputer, płciowość i słowa itd ) jadą z nami w „towarowym składzie”. Ważne, by dziesięć słów było dla nas prawdziwie stosowaną instrukcją obsługi tego pociągu.

 

Pomódl się z dzieckiem o mądrość dobrego wykorzystania całego towarowego składu w życiu waszej rodziny i o posłuszeństwo przykazaniom.

ks. Artur Sepioło

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14090197

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu