Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Drogi wychowania

Lekcja pracy

2019-11-16

Nazaret to miasteczko, które w czasach Jezusa gromadziło zwykłych ludzi zatroskanych o swoich najbliższych, utrudzonych „pracą własnych rąk” (1 Kor 4,12), żyjących sprawami rodziny, narodu, wspólnoty religijnej. Obowiązek codziennej pracy był w tym środowisku tak oczywisty, że prawie nie znajdujemy w NT zachęt do pracy. Konieczność pracy uważano za powszechnie przyjęte prawo ustanowione przez Stwórcę (po. Rdz 1,28; 2,15; Prz 6,6-11; Syr 22,1n; 38,34). Znana była też zasada, przypominana przez św. Pawła: „Chleba nie jedliśmy u nikogo za darmo, ale pracowaliśmy dniem i nocą w trudzie i znoju, aby dla nikogo z was nie być ciężarem” (2 Tes 3,8).


Czytaj!
Mk 6,1-6 (BP)

Jezus udał się do swego rodzinnego miasta, a Jego uczniowie szli za Nim. W szabat zaczął nauczać w synagodze. Wielu słuchających Go dziwiło się i mówiło: „Skąd to ma? Co to za mądrość została Mu dana? I takich nadzwyczajnych cudów dokonuje! Czy nie jest On cieślą, synem Maryi, a bratem Jakuba, Jozesa, Judy i Szymona? A Jego siostry, czy nie mieszkają tutaj wśród nas?”. I powątpiewali w Niego. A Jezus powiedział do nich: „Tylko w swojej ojczyźnie, wśród swoich krewnych i we własnej rodzinie prorok może być tak lekceważony”. I nie mógł tam dokonać żadnego cudu, tylko kilku chorych uzdrowił, kładąc na nich ręce. Dziwił się też ich niedowiarstwu. Potem obchodził okoliczne wsie i nauczał.

Rozważ!

Jezus sam był cieślą (gr. tekton – „pracujący w drewnie, cieśla, rzemieślnik, pracownik na budowie”; a także archi-tekton – „planista, wynalazca, projektant”; Mt 13,55; Mk 6,3; por. Strong, 762). Około 6 km na północny zachód od Nazaretu odbudowywano miasto Seforis – nową stolicę tetrarchy Galilei Heroda Antypasa. Józef Flawiusz, żydowski historyk z I wieku, nazwał Seforis „perłą Galilei”. Nie brakowało więc dla miejscowych rzemieślników pracy.

Czy Józef pracował w tym dużym mieście, oddalonym o godzinę drogi od Nazaretu? Ewangelie o tym nie wspominają, lecz Jezus wiele swoich późniejszych pouczeń obrazowych – przypowieści zaczerpnął ze świata pracy (por. Mt 4,19; 20,1-8; 21,28). Z Nazaretu było też widać „miasto położone na wzgórzu” (Mt 6,14). Czy chodziło o Seforis?

Święty Papież Paweł VI, nawiedzając Ziemię Świętą, przypominał o prawie i wartości pracy ludzkiej: „O Nazaret, «domu Syna cieśli», tu właśnie chcieliśmy zrozumieć i umocnić surowe, a przynoszące zbawienie prawo ludzkiej pracy, przywrócić świadomość jej wartości, przypomnieć, że praca nie może być sama w sobie celem, ale że jej wartość i wolność, którą daje, płyną bardziej z wartości celu, jakiemu ona służy, niż z korzyści ekonomicznych, jakie przynosi. Jakże byśmy chcieli pozdrowić stąd wszystkich pracujących całego świata i ukazać im wielki wzór ich Boskiego Brata, Proroka wszystkich słusznych ich praw – Chrystusa, naszego Pana” (LG I, 385).

Praca jest błogosławieństwem dla ludzi wolnych i odpowiedzialnych, dla tych, którzy „chcą pracować” (2 Tes 3,10). Pojęcie „pracy” Jan Paweł II w encyklice Laborem exercens (1981) rozumie bardzo szeroko jako „każdą działalność, którą człowiek spełnia” (LE 1-10). Dlatego wyróżnia co najmniej pięć jej aspektów:

– praca jako celowe ludzkie działanie jest głęboko wpisana w podstawy naszego społeczeństwa – przez pracę człowiek urzeczywistnia siebie jako człowieka;

– praca jako udział w dziele stworzenia – człowiek przez pracę włącza się w dzieło współ-tworzenia świata;

– istotny w pracy jest jejwspólnotowy wymiar – praca w swojej istocie jest formą międzyludzkiego dialogu, współdziałania z innymi;

– praca jest obowiązkiem człowieka – winien on pracować, by utrzymać najbliższych (rodzinę), rozwijać swój potencjał, urzeczywistniać swoje powołanie;

– po grzechu pierworodnym z pracą związany jest trud, znój i cierpienie (Rdz 3,19), lecz jest ona również okazją do rozwoju ludzkich talentów (Mt 25,14-30) i udziału w dziele Odkupienia. Każda praca, również posługiwanie Bogu i Kościołowi, wymaga robotników, którzy mają prawo do utrzymania i godziwej płacy (Mt 10,10; Łk 10,7; 1 Kor 9,11n).

Praca musi służyć prawdziwemu dobru ludzkości. Aby tak było, nie wystarczy jedynie – wszak konieczne – przygotowanie techniczne i zawodowe ani też stworzenie sprawiedliwego i uwzględniającego dobro wszystkich porządku społecznego. Potrzeba też właściwego odpoczynku i życia duchowego, które pomaga wiernym uświęcać się przez własną pracę, na wzór św. Józefa, który każdego dnia troszczył się o potrzeby Świętej Rodziny, zaspokajając je dzięki „pracy swych rąk” (Ps 128,2). Praca może więc uszlachetniać, gdy staje się misją – służbą dla innych (Mt 20,26-28). Podmiotem pracy jest zawsze człowiek: praca jest dla człowieka, nie człowiek dla pracy, ale też praca nie jest zwykłym towarem. Posługa głoszenia Ewangelii i nauczania przykazań jest wypełnieniem obietnic Bożych (Mt 5,19n). Nauczanie Jezusa, niedocenione w rodzinnym mieście, związane było z brakiem uznania Jego autorytetu jako jedynego i prawdziwego Nauczyciela i Mistrza (por. Mt 23,8-10; J 13,13).

W edukacji związanej z ludzką pracą pozostaje wiele kwestii, o które warto zapytać w świetle Pisma Świętego:

  • Czy uznaję pracę za powszechnie przyjęte prawo ustanowione przez samego Stwórcę? (Rdz 1,28)
  • Co to znaczy, że „przez pracę człowiek staje się bardziej człowiekiem” oraz że „praca nie może być sama w sobie celem, ale że jej wartość i wolność, którą daje, płyną bardziej z wartości celu, jakiemu ona służy, niż z korzyści ekonomicznych, jakie przynosi”?
  • Na czym polega cnota pracowitości? (por. LE 9)

 

Módl się!

Panie, zmiłuj się nad nami, bo tylko Ty jesteś naszym zbawieniem; spraw, żeby odsłoniła się nam prawda o nas samych, nawet gorzka prawda, żebyśmy zobaczyli wszystkie te konieczne rzeczy, których nie chcemy czynić. Panie, spraw, byśmy nie lękali się wyznać przed Tobą i przed bliźnimi, że jesteśmy bardzo biedni, że jesteśmy sługami zapracowanymi i zabieganymi, ale nie zawsze zważającymi na to, co istotne. Prośmy Boga Ojca, prośmy Jezusa, prośmy Maryję o łaskę poznania samego siebie, poznania pokornego, spokojnego, bez irytacji, że tacy właśnie jesteśmy. Jezus już z góry mówi nam: „Nie bój się! Ja ciebie znam; wiem, że taki jesteś, nie obawiaj się rozmawiać ze mną o tych sprawach, nie bój się pokazać, jaki jesteś”(kard. C.M. Martini).

Żyj Słowem!

Podejmij trud rozmowy na temat biblijnej interpretacji „godziwej zapłaty” (por. Ef 4,28; Kol 3,23; 1 Tes 4,11; LE 19) oraz „nakazu odpoczynku świątecznego i niedzielnego”! Papież Benedykt XVI przypomniał, że praca musi być organizowana i wykonywana z pełnym poszanowaniem ludzkiej godności i w duchu służby dobru wspólnemu. Kompendium Społecznej Nauki Kościoła zaś uczy: „Człowiekowi, skrępowanemu koniecznością pracy, odpoczynek otwiera perspektywę pełniejszej wolności, perspektywę wiecznego szabatu (por. Hbr 4, 9-10). Odpoczynek pozwala ludziom wspominać i na nowo przeżywać Boże dzieła, od stworzenia po odkupienie, pozwala im dostrzec, że oni sami są Jego dziełem (por. Ef 2, 10), składać dziękczynienie za swoje życie i istnienie Temu, który jest jego autorem” (n. 258).

ks. Jan Kochel

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14060276

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu