2020-06-25
Z narodzeniem Jezusa Chrystusa było tak. Po zaślubinach Matki Jego, Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalazła się brzemienną za sprawą Ducha Świętego. Mąż Jej, Józef, który był człowiekiem sprawiedliwym i nie chciał narazić Jej na zniesławienie, zamierzał oddalić Ją potajemnie. Gdy powziął tę myśl, oto anioł Pański ukazał mu się we śnie i rzekł: «Józefie, synu Dawida, nie bój się wziąć do siebie Maryi, twej Małżonki; albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło. Porodzi Syna, któremu nadasz imię Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów». A stało się to wszystko, aby się wypełniło słowo Pańskie powiedziane przez Proroka: Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel, to znaczy: „Bóg z nami”. Zbudziwszy się ze snu, Józef uczynił tak, jak mu polecił anioł Pański: wziął swoją Małżonkę do siebie, lecz nie zbliżał się do Niej, aż porodziła Syna, któremu nadał imię Jezus.
Niektóre fragmenty Pisma Świętego przestrzegają przed
zbytnim zaufaniem do snów, np. „Jeśli powstanie u ciebie prorok, lub wyjaśniacz
snów, i zapowie znak lub cud, i spełni się znak albo cud, jak ci
zapowiedział, a potem ci powie: «Chodźmy do bogów obcych - których nie znałeś -
i służmy im», nie usłuchasz słów tego proroka, albo wyjaśniacza
snów. Gdyż Pan, Bóg twój, doświadcza cię, chcąc poznać, czy miłujesz Pana, Boga
swego, z całego swego serca i z całej duszy. Za Panem, Bogiem
swoim, pójdziesz. Jego się będziesz bał, przestrzegając Jego poleceń. Jego
głosu będziesz słuchał, Jemu będziesz służył i przylgniesz do Niego.Ów zaś prorok lub wyjaśniacz snów musi umrzeć, bo chcąc cię odwieść od drogi,
jaką iść ci nakazał Pan, Bóg twój, głosił odstępstwo od Pana, Boga twego, który
cię wyprowadził z ziemi egipskiej, wybawił cię z domu niewoli. W ten sposób
usuniesz zło spośród siebie” (Pwt 13,2-6). Jednak w Biblii bardzo często
pojawiają się też sny prorocze, przez które sam Bóg przemawia do człowieka i
zapowiada rzeczy przyszłe. W Starym Testamencie zazwyczaj były to sny
symboliczne, które wymagały wyjaśnienia. W Nowym Testamencie tych snów raczej
już nie trzeba było tłumaczyć, ponieważ Bóg przekazywał swą wolę w sposób jasny
i konkretny. Tak też było w przypadku snu Józefa – oblubieńca Najświętszej
Maryi Panny.
To właśnie podczas snu Józefowi ukazał się anioł Pański,
który poinformował go, by nie bał się wziąć pod swój dach brzemiennej Maryi,
albowiem z Ducha Świętego jest to, co się w Niej poczęło. W ten sposób Józef
został powołany na ziemskiego opiekuna Jezusa, który był Synem Bożym.
Przykładowo, gdy Jezus przebywał ze swoimi uczniami w okolicach Cezarei
Filipowej, pytał ich, za kogo ludzie uważają Syna Człowieczego. Oni
odpowiedzieli, że za Jana Chrzciciela, Eliasza, Jeremiasza lub za jednego z
proroków. Następnie Chrystus chciał się dowiedzieć, za kogo uważają Go Jego
uczniowie. I wówczas głos zabrał Szymon Piotr, który powiedział: „Ty jesteś
Mesjasz, SYN BOGA ŻYWEGO” (Mt 16,16). Perykopa o kroczeniu Jezusa po jeziorze
kończy się stwierdzeniem uczniów: „Prawdziwie jesteś SYNEM BOŻYM” (Mt 14,33).
Warto też zacytować słowa rzymskiego setnika spod krzyża: „Prawdziwie, Ten był
SYNEM BOŻYM” (Mt 27,54).
Anioł Pański poinformował Józefa, że Maryja urodzi syna,
któremu nada imię Jezus. Imię to oznacza „Bóg zbawia”. Za czasów Jezusa nadanie
imienia dziecku było połączone z obrzezaniem, które miało miejsce ósmego dnia
po narodzinach: „Gdy nadszedł dzień ósmy i należało obrzezać Dziecię, NADANO MU
IMIĘ JEZUS, którym Je nazwał anioł, zanim się poczęło w łonie [Matki]” (Łk 2,21).
Anioł Pański zapowiedział również Józefowi, że Jezus
zbawi swój lud od jego grzechów. Na tę misję Chrystusa zwrócił uwagę chociażby
Jan Chrzciciel, który wskazał na Jezusa i powiedział: „Oto Baranek Boży, który
GŁADZI GRZECH ŚWIATA” (J 1,29b). Natomiast podczas rozmowy z Nikodemem Chrystus
powiedział: „Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał,
aby każdy, kto w Niego wierzy, NIE ZGINĄŁ, ALE MIAŁ ŻYCIE WIECZNE.Albowiem Bóg nie posłał swego Syna na świat po to, aby świat potępił, ale po
to, by świat został przez Niego ZBAWIONY” (J 3,16-17).
Po opisie snu Józefa, ewangelista Mateusz umieścił cytat z Księgi Proroka Izajasza: „Oto Dziewica pocznie i porodzi Syna, któremu nadadzą imię Emmanuel” (Iz 7,14). To imię oznacza „BÓG Z NAMI”, a zatem wskazuje na bliskość Pana Boga. Warto zauważyć, że ten motyw występuje na początku Ewangelii według św. Mateusza (Mt 1,23) oraz w ostatnim wierszu tego dzieła: „A oto JA JESTEM Z WAMI przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 28,20b).
Rozważany przez nas fragment kończy się wzmianką o tym, że Józef zbudził się ze snu i uczynił tak, jak Mu polecił anioł Pański. Ach, co to był za sen…Zastanów się: