Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Nie lękajcie się!

List Jeremiasza

2021-04-29

News
Baruch (hebr. baruch - "błogosławiony") to skrót od Barachiasz. Był on synem Neriasza, sekretarzem Jeremiasza (Jr 32,12nn; Ba 1,1nn). Zapisał list "o nicości bożków", w którym odnajdziemy kolejne wezwanie: Nie bójcie się!



Czytaj!
Ba 6,10-14; por. 22.28.64.68

Ubierają w szaty, jak ludzi, bogów srebrnych, złotych i drewnianych,
którzy nie mogą obronić się przed rdzą i robakami.
Gdy przywdziewają ich w szkarłatne szaty,
ścierają z ich twarzy kurz świątyni,
który w wielkiej obfitości na nich osiada.
Ten trzyma berło, jakby jaki rządca kraju,
ale nie może zabić, jeśliby kto przeciw niemu wykroczył.
Ów trzyma w prawicy miecz i siekierę,
ale nie obroni siebie w czasie wojny ani przed złodziejami.
Stąd jasną jest rzeczą, że nie są bogami;
więc się ich nie bójcie!


Rozważ!

Tzw. List Jeremiasza, dołączany zwykle do Księgi Barucha, jest utworem napisanym po grecku w środowisku diaspory żydowskiej. Autorstwo Jeremiasza jest czysto umowne; w rzeczywistości utwór powstał na przełomie III i II wieku przed Chrystusem w Mezopotamii. Wykorzystanie imienia Jeremiasza tłumaczy się powszechną wówczas metodą pseudonimii. Nowe kompozycje przypisywano dawnym autorytetom, dla dodania powagi własnym dziełom.

Utwór jest satyrą na bóstwa pogańskie. Można w nim wyodrębnić dziesięć zwrotek; każda z nich kończy się refrenem zawierającym podobną myśl: posągi bożków nie są bogami, toteż nie trzeba się ich bać. Wezwanie: „nie bójcie się ich!” powraca pięciokrotnie w całym utworze; tutaj przyjrzymy się dokładniej tylko zwrotce drugiej (Ba 6,7-14), ale podobny układ mają też akapit czwarty (23-28), dziewiąty (56-64) i dziesiąty (65-68).

Podstawowym argumentem przeciw bożkom jest to, że jako wytwory rąk ludzkich nie mają one życia. Choć mają świetne szaty, trzeba z nich ściera kurz, Berło w ich ręku jest pustym atrybutem, gdyż nie mają oni realnej władzy. Podobnie jest z ich uzbrojeniem, symbolem wojowników: w rzeczywistości figury te nie mogą obronić się przed atakiem wroga na świątynię. Stąd wniosek: posągi nie są bogami i nie trzeba się ich bać.

  • Czy potrafię odróżniać prawdziwą „bojaźń Bożą” od jej namiastek, używanych przez władzę świecką?
  • Czy moja wiara chrześcijańska sięga głębiej niż „kult obrazów”, który często zarzucają nam przeciwnicy katolicyzmu.
  • Czy Chrystus pozostaje dla mnie jedynym „obrazem Boga niewidzialnego” (Kol 1,15)?


Módl się!

Żyj Słowem!


ks. Antoni Tronina

fot. jk

Pozostałe tematy
Aktualności

List do Galatów [2024]

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 13961142

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu