2014-11-29
Anna Emmanuela Klich OSU, Chrystocentryzm
hermeneutyki biblijnej Jana Pawła II w katechezach o psalmach i kantykach(Duc in altum, 15), Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie, Wydawnictwo
Naukowe, Kraków 2014, ss. 393.
Rozprawa s. Anny Emanueli
Klich została wydana w Wydawnictwie Naukowym Uniwersytetu Papieskiego Jana
Pawła II jako kolejny tom serii Międzyzakonnego Wyższego Instytutu
Katechetycznego w Krakowie pod wspólnym tytułem Duc in altum. To
ewangeliczne wyzwanie "wypłyń na głębię" (Łk 5, 4) trafnie oddaje
ambitne plany Redakcji i Autorów całej serii wydawniczej, w której wytycza się
nowe kierunki badań w zakresie teorii i praktyki katechetycznej. Siostra Anna
Emmanuela Klich w swojej dysertacji wykazuje, że Wielki Papież przełomu
tysiącleci wypracował własny sposób wykorzystania chrystocentrycznej
hermeneutyki biblijnej w praktyce chrześcijańskiej formacji, która znalazła
swoje zastosowanie w katechezie. Papież oparł ją na trzech teologicznych
filarach: inkarnacyjnej wizji Biblii, uznaniu Chrystusa jako centrum historii
zbawienia, hermeneutyce biblijnej ukierunkowanej kerygmatycznie (s. 6). W
pierwszym założeniu papież uznaje, że natura Pisma Świętego wymaga, by pochylać
się nad nią, angażując umysł i serce, przygotowane do solidnego studium i
pogłębionej lektury duchowej. Drugie założenie papieskiej hermeneutyki wskazuje
na Chrystusa jako centrum historii zbawienia opartej na trzech etapach:
"od pierwszego Adama" poprzez objawienie drugiego Adama - Jezusa
Chrystusa - do ostatecznego wypełnienia dziejów świata w Bogu. Trzecim
założeniem hermeneutyki biblijnej Jana Pawła II jest jej kerygmatyczne
ukierunkowanie. Celem bowiem przepowiadania jest prowadzenie ochrzczonych do
spotkania z Chrystusem, do kontemplacji Jego Oblicza, którą "mamy
poznawać, kochać i naśladować, aby z Nim żyć życiem trynitarnym i z Nim
przemieniać historię, aż osiągnie swą pełnię w niebieskim Jeruzalem (NM
29)" (s. 7). Autorka przekonuje, że celem jej pracy jest zbadanie, w
jaki sposób Jan Paweł II zastosował chrystocentryczną hermeneutykę biblijną w
swoich katechezach o psalmach i kantykach Liturgii godzin (zob. 130 katechez
biblijnych, które papież wygłosił podczas środowych audiencji generalnych od 28
marca 2001 do 12 stycznia 2005 r.).
Publikacja składa się ze wstępu, czterech rozdziałów, zakończenia, aneksów i
obszernej bibliografii (s. 343-385). W pierwszym rozdziale ukazane zostały
zasady hermeneutyki biblijnej stosowanej przez Jana Pawła II. Celem tego
teoretycznego rozdziału jest wykazanie w papieskiej katechezie obecności
analizy literackiej tekstu biblijnego, krytyki historycznej i jedności Starego
i Nowego Testamentu, czyli podstawowych kryteriów interpretacji Pisma Świętego,
wskazanych przez soborową konsytuację Dei verbum (KO 12; por. KKK
109-114). Rozdział drugi zwraca uwagę na główne tematy chrystocentryczne
psalmów i kantyków w katechezach Jana Pawła II, tj. "chrystocentryzm
historii zbawienia", "Chrystus Pełnia objawienia Boga",
"antropologia chrystocentryczna". W trzecim rozdziale wskazano na
"chrystocentryzm aktualizacji" w katechezach biblijnych Jana Pawła
II. Autorka rozwija w tym rozdziale trzy kwestie hermeneutyczne: uwzględnienie
pozabiblijnych źródeł w procesie aktualizacji psalmów i kantyków, wykorzystanie
treści antropologicznych i znaczenie języka w aktualizacji. W czwartym rozdziale
Autorka stara się wykazać oryginalność katechez biblijnych Jana Pawła II,
wskazując na rolę słowa Bożego w życiu chrześcijańskim i strukturę papieskiej
katechezy biblijnej. Benedyktyńskiej pracy domagały się trzy aneksy, w których
przedstawiono: wykaz gatunków literackich psalmów i kantyków w katechezach (s.
323-326), wykaz tekstów paralelnych ST, NT i modlitw chrześcijańskich (s. 327-336)
oraz wykaz autorów i dzieł zastosowanych w omawianych katechezach
papieskich (s. 337-341). W konkluzji s. Anna formułuje osiem zwięzłych
wniosków, z których wynika, że Jan Paweł II w swoich katechezach biblijnych
korzysta z osiągnięć hermeneutyki biblijnej, celem zaś interpretacji psalmów i
kantyków jest odkrycie sensu duchowego, tzn. odnalezienia "klucza" w
Osobie Jezusa Chrystusa. Papież odczytuje psalmy i kantyki w żywej Tradycji
Kościoła poprzez zastosowanie interpretacji kanonicznej i egzegezy patrystycznej,
uwzględniając podstawowe kryteria biblijne. Ważnym aspektem hermeneutyki
biblijnej Jana Pawła II jest aktualizacja chrystocentryczna, zwłaszcza idea Christus
totus, ukazująca ścisłą jedność pomiędzy Chrystusem Głową i Ciałem
("Chrystus cały to Głowa i Ciało, czyli Kościół"). Papież odkrywa
właściwą pedagogię Bożą, źródło i wzór pedagogii wiary (por. DOK 137-247),
natomiast wykorzystuje treści antropologiczne poprzez opisywanie ponadczasowych
sytuacji egzystencjalnych, a także tych przeżywanych przez psalmistę,
ukazywanie moralnych aspektów życia wierzących oraz roztaczanie
eschatologicznej perspektywy życia człowieka. Jan Paweł II w swych katechezach
prowadzi do odkrycia istoty modlitwy, która jest dialogiem zainicjowanym przez
Boga. Struktura papieskiej katechezy biblijnej opiera się na starożytnej
metodzie lectio divina i płynnie przechodzi cztery etapy: czytanie słowa
Bożego (lectio); medytację (meditatio); modlitwę uwielbienia,
dziękczynienia i błagania (oratio) oraz kontemplację Boga (contemplatio).
Biblijny wymiar katechezy i biblijna formacja chrześcijan, a także potrzeba
medytacyjnej lektury Pisma Świętego jako przygotowania do posługi słowa,
regularnie powracają w najnowszych oficjalnych dokumentów Kościoła (np. Nuovo
millennio ineunte nr 29. 39n; Verbum Domini nr 74n; 86n; Evangelii
gaudium nr 145-175). "Warto też przypomnieć, że lectio divina w
swej dynamice nie kończy się, dopóki nie doprowadzi do działania (actio),
sprawiającego, że życie wierzącego staje się darem dla innych w miłości"
(VD 87). Słuchanie i odkrywanie słowa Bożego w liturgii i katechezie będzie
rzeczywiście stawało się żywym spotkaniem, gdy pomoże "odnaleźć w
biblijnym tekście żywe słowo, które stawia pytania, wskazuje kierunek,
kształtuje życie" (NMI 39). Tak uczył św. Jan Paweł II, a w ślad za nim
jego następcy Benedykt XVI i Franciszek zalecając tę drogę w swych katechezach
środowych. Siostra Klich wykazała to na przykładzie katechez Jan Pawła II, ale
podobnie warto by zająć się tym tematem na przykładzie jego następców.
Trzeba przyznać, że zastosowana w pracy metoda analizy porównawczej odsłoniła
nowe wymiary biblijnej katechezy papieskiej. Ukazała też konsekwencję badawczą
i dojrzałość naukową Urszulanki Unii Rzymskiej z Krakowa. Wypada przypomnieć,
że już jej praca doktorska była wysoko ocenionym krytycznym studium nad
obecnością Pismem Świętym w polskiej katechezie posoborowej (Wydawnictwo
Naukowe UPJPII, Kraków 2005). Natomiast kolejne tomy serii naukowych opracowań Duc
in altum pod jej redakcją układały się w pewien logiczny ciąg i wyznaczały
aktualne kierunki badań nad biblijnym wymiarem katechezy (zob. Kontemplacja
oblicza Chrystusa i ewangelizacja - 2003; Chrystus-Eucharystia źródłem nadziei
- 2004; Odkryć Eucharystię - żyć Eucharystią - 2005; Matka Pana w katechezie -
2006; Odkrywanie Ducha Świętego w katechezie gimnazjalnej - 2007; Usłyszeć
słowo Boże - żywe i ostrzejsze niż miecz - 2008; Kościół Chrystusa
wspólnotą w Duchu Świętym - 2008; Misja świętego Pawła trwa - 2009; Służyć i
królować, czyli o kapłaństwie powszechnym - 2010; Powołani do komunii z Bogiem
i człowiekiem - 2011; Dialog Boga z człowiekiem - 2011; Treści i metody
katechezy historiozbawczej - 2013; Nowy człowiek w dziele nowej ewangelizacji -
2013).
Praca posiada przejrzystą i czytelną strukturę; jest zredagowana z wielką
starannością naukową i wykazuje edytorską dbałość o estetykę. Właściwie trzeba
wskazać tylko kilka potknięć i powtórzeń pojawiających się przy redakcji
całości tekstu, np. błędnie podane nazwisko arcybiskupa włocławskiego Józefa
Kupnego jako autora Antropologiczne podstawy nauczania społecznego Jana
Pawła II (s. 167; 370), czy wskazanie czasu życia i działalności Jana
Kasjana na IV w., a nie na przełom IV i V w. (s. 180), czy powtórzenia obecne w
tekście, np. "dało się" (przypis 5, s. 273). Dopowiedzenia domaga się
ponadto zagadnienie aktualizacji słowa Bożego w katechezie. Zastosowanie metod
aktualizacji powinno uwzględnić określone zasady (kryteria ich wyboru), które
"stanowią praktykę aktualizacji" (IBK IV, A 1). A.E. Klich, w
oparciu o dokument PKB Interpretacja Biblii w Kościele (1993), wyróżnia
trzy kroki (etapy) procesu aktualizacji: a) słuchanie słowa, b) rozpoznanie
aspektów obecnej sytuacji, które tekst naświetla lub kwestionuje oraz c)
wydobycie z pełnego sensu biblijnego elementów zdolnych płodnie przekształcić
obecną sytuację, zgodnie ze zbawczą wolą Boga w Chrystusie (IV A 2; por. 197n).
Ks. prof. J. Kudasiewicz († 2012) wskazuje na sześć takich zasad. Jego
konkluzja jest następująca: "Najbardziej pewną i owocną metodą
aktualizacji jest interpretacja Biblii przez Biblię, odwołanie się do tajemnicy
Chrystusa i Kościoła oraz wykorzystanie pism Ojców. Nieodzowna jest przy tym
znajomość znaków czasu, sytuacji Kościoła, dla którego i z którym aktualizuje
się Pismo święte, oraz dokumentów Magisterium, które również trudzą się
aktualizacją słowa Bożego dla naszego wieku" (por. Odkrywanie Ducha
Świętego, Kielce 1998, s. 15nn).
Jeden z recenzentów słusznie zauważył, że w omawianej pracy "czytelnik
dostaje do ręki nie tylko bardzo dobry przykład rzetelnej monografii naukowej,
ale również swego rodzaju modelowe opracowanie, które można wykorzystać zarówno
w opracowywaniu innych ważnych komentarzy, albo - co ważniejsze - w tworzeniu
własnych katechez biblijnych" (dr hab. Krzysztof Mielcarek, prof. KUL).
Solidna wiedza biblijna i pastoralna oraz zaangażowanie Siostry Anny E. Klich
jako oficjalnego eksperta w pracach rzymskiego Synodu Biskupów nt. Nowej
ewangelizacji dla przekazu wiary (2012) stanowią solidną bazę dla dalszej,
samodzielnej pracy naukowej oraz wielorakiej aktywności na rzecz rozwoju
współczesnej edukacji religijnej.
ks. Jan Kochel, prof. UO