Czekamy na piątą część sagi, na Kobietę posłuszeństwa - Maryję.
Jest wielką tajemnicą to, że poznajemy cztery różne redakcje Dobrej
Nowiny według Mateusza, Marka, Łukasza i Jana. Inną tajemnicą biblijną
jest rodowód Jezusa w dwóch (tylko) wersjach Mateusza i Łukasza. Pytanie
"skąd" jest Jezus, to pytanie o Jego wewnętrzne pochodzenie, a tym
samym o Jego rzeczywistą istotę. Jego pochodzenie jest od "Ojca", z
"wysoka" (J 8, 23), a Żydzi pytają: "Czyż to nie jest Jezus, syn Józefa,
którego ojca i matkę my znamy? Jakżeż może on teraz mówić: <Z nieba
zstąpiłem>?" (J 6, 42).
Badanie genealogii (rodowodu) jest próbą odpowiedzi na pytanie Piłata:
"Skąd Ty jesteś?" (J 19, 9). Dyskusje o pochodzeniu Jezusa były
popularne w synagogach żydowskich i pierwotnych wspólnotach
judeochrześcijańskich. Św. Paweł miał swoje, krytyczne zdanie na ten
temat, przestrzegał przed zajmowaniem się „baśniami i niekończącymi się
rodowodami, które powodują raczej spory, niż przyczyniają się do dzieła
bożego,
które jest w wierze” (1 Tm 1, 4).„Nasz rzeczywisty rodowód stanowi
wiara w Jezusa, który daje nam nowe
pochodzenie, rodzi nas «z Boga»” - przekonuje J. Ratzinger (Benedykt
XVI) w trzecim tomie Jezus z Nazaret. Dzieciństwo (Znak, Kraków 2013, s. 23). Wnikliwa analiza różnic dwóch genealogiiewangelicznych
zaproponowana przez Papieża seniora jest bardzo cennym komentarzem do
tych trudnych fragmentów Ewangelii. "Genealogia Mateusza jest genealogią
mężczyzn, niemniej jeszcze
przed wieńczącą ją Maryją wzmiankowane są w niej cztery kobiety: Tamar,
Rachab, Rut i <żona Uriasza> (Batszeba) Dlaczego te kobiety
pojawiają się w genealogii? Jakie kryteria zdecydowały o ich wyborze?" -
to intrygujące pytania, które stawia Papież senior.
Papież odpowiada w języku teologii, a autorka omawianych powieści w
języku prozy, w której występują liczne dialogi, opisy akcji i postaci
nieznane z Biblii. Benedykt XVI przywołuje komentarze teologów:
"Mówiono, że wszystkie cztery kobiety były grzesznicami. Dlatego samo
ich wymienienie świadczy, że Jezus wziął na siebie grzechy i wraz z nimi
grzech świata, a Jego misja polegała na usprawiedliwieniu grzeszników".
Sam dodaje: "To jednak nie mógł być rozstrzygający powód wyboru,
dlatego przede wszystkim, że nie można go odnieść do wszystkich czterech
kobiet. Większe znaczenie ma fakt, że żadna z tych kobiet nie była
Żydówką. W ten sposób do genealogii Jezusa wchodzi przez nie świat pogan
- widoczne jest Jego posłannictwo do Żydów i pogan". Argument o
uniwersalnym posłannictwie papież uzupełnia jeszcze jednym
stwierdzeniem: "Najważniejsze jednak jest to, że na końcu genealogii
znajduje się kobieta - Maryja, która w istocie stanowi nowy początek i
relatywizuje całą genealogię. Poprzez wszystkie pokolenia genealogia
rozwijała się zgodnie ze schematem: <Abraham zrodził Izaaka...>.
Na końcu pojawia się jednak coś zupełnie innego. W przypadku Jezusa nie
mówi się już o zrodzeniu, lecz powiedziane jest: <Jakub [był] ojcem
Józefa, męża Maryi, z którego narodził się Jezus, zwany Chrystusem>
(Mt 1, 16). W następującym dalej opowiadaniu o narodzeniu Jezusa Mateusz
mówi nam, że Józef nie był ojcem Jezusa oraz że zamierzał oddalić
Maryję z powodu domniemanego cudzołóstwa. Wtedy powiedziano: <Z Ducha
Świętego jest to, co się w Niej poczęło> (Mt 1, 20). W ten sposób w
tym ostatnim zdaniu zmieniona została struktura całej genealogii. Maryja
stanowi nowy początek. Jej Dziecko nie pochodzi od mężczyzny, lecz jest
nowym stworzeniem, poczęło się za sprawą Ducha Świętego" (s. 15-17).
Stąd bardzo trafny podtytuł omawianej sagi "Rodowód Łaski". Dziecko
jest darem łaski Bożej. Anioł rzekł do Maryi: "(...) znalazłaś łaskę u
Boga. Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus. Będzie
On wielki i zostanie nazwany Synem Najwyższego..." (Łk 1, 30). To jedno
Dziecko jest Synem i Bogiem swojej Matki. W tym rodowodzie rolę
szczególną odgrywają zatem nie tylko mężczyźni, lecz również kobiety.
Niewiasty dzielne i wyjątkowe pod każdym względem.
Lektura powieści Francine Rivers jest ciekawą przygodą duchową, pełną
zaskakujących zwrotów akcji, pięknych opisów i charakterystyk postaci.
Ramy biblijne nie przeszkadzają autorce w budowaniu fabuły wciągającej
czytelnika. Na końcu każdej z pięciu
powieści znajduje się krótkie studium z pytaniami do refleksji i
dyskusji, zachęcające do bliższego zapoznania się z losami bohaterek na
kartach Biblii. To nowość w tego typu literaturze, zachęcająca do
duchowej refleksji, a nawet do modlitwy tekstami wziętymi wprost z Pisma
Świętego. Jest to zatem pośrednie zaproszenie do lektury tekstu
natchnionego, który zawsze pozostanie dla ludzi wierzących pierwszym
źródłem poznania naszego Pana i Zbawcy - Jezusa Chrystusa.
Przybliżenie narracyjnych portretów czterech kobiet pierwszego
Przymierza wprowadza w świat kobiety nowego Przymierza, nazywanej przez
papieża Franciszka "Matką żywej Ewangelii" (Evangelii gaudium nr 288). Warto więc poznać cztery wcześniejsze niewiasty, by lepiej zobaczyć Tę najpiękniejszą, niepokalaną, "pełną łaski", którą nazywamy Bogarodzicą.
ks. Jan Kochel
Od wydawcy:
Rodowód Łaski: Batszeba to czwarta część
fascynującej sagi o pięciu kobietach wymienionych w biblijnej genealogii
Jezusa Chrystusa. Choć bohaterki tej opowieści były kobietami
starożytnego Wschodu, ich historie mają zastosowanie w naszym życiu, w
trudnych kwestiach, z którymi zmagamy się we współczesnym świecie.
Kobiety te żyły na krawędzi. Miały odwagę. Podejmowały ryzyko.
Dokonywały zaskakujących wyborów – i czasem popełniały ogromne błędy.
Nie były idealne, a mimo to Bóg posłużył się nimi w realizacji swego
niezwykłego planu, którego celem było objawienie Chrystusa – Zbawiciela
świata.
Rodowód Łaski to powieść historyczna,
której ramy wyznacza Biblia. Budując na fundamencie Pisma Świętego,
autorka stworzyła fabułę, dialogi, wewnętrzne motywacje bohaterów, a w
niektórych przypadkach dodatkowe postacie. Na końcu każdej z pięciu
powieści znajduje się krótkie studium z pytaniami do refleksji i
dyskusji, zachęcające do bliższego zapoznania się z losami bohaterek na
kartach Biblii.
Jej uroda rozpaliła zmysły króla. Jej ból poruszył serce Boga.
Batszeba – jedna z pięciu zwykłych kobiet, które odegrały niezwykłą rolę
w dziejach ludzkości. Jej imię zostało uwiecznione w najważniejszej
genealogii świata – w „Rodowodzie Łaski”.
Francine Rivers jest wielokrotnie nagradzaną na
świecie i w Polsce – m. in. Nagrodą Stowarzyszenia Wydawców Katolickich
FENIKS 2006 – autorką bestsellerów przetłumaczonych na wiele języków.
Tamar jest kobietą nadziei.
Rachab jest kobietą wiary.
Rut jest kobietą miłości.
Batszeba jest kobietą, która poznała moc przebaczenia.
Maria jest kobietą posłuszeństwa.