Wyszukiwarka:
Warto przeczytać

Wychowanie we wspólnocie z Qumran [2013]

2013-06-26

News
Pilarz Krzysztof, Wychowanie we wspólnocie z Qumran, Nomos, Kraków 2013, s. 364.

Wspólnota z Qumran nad Morzem Martwym wciąż odkrywa nowe treści dla współczesnych badaczy. Krzysztof Pilarz jest dr nauk humanistycznych, pedagogiem, teologiem, specjalistą terapii uzależnień, terapeutą, biegłym sądowym ds. uzależnień oraz adiunktem na Wydziale Teologicznym UMK w Toruniu. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień z dziedziny biblistyki oraz terapii. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, realizując programy z zakresu profilaktyki i resocjalizacji.  Prywatnie szczęśliwy mąż oraz ojciec trójki dzieci. Temat wychowania w tajemniczej wspólnocie esseńczyków z Qumran budzi uzasadnioną ciekawość i wyobraźnię. Sięgamy przecież do czasów ziemskiego życia Jezusa i innych bohaterów Ewangelii, do ówczesnych celów, zadań i metod wychowawczych. Czego możemy nauczyć się od starożytnych pedagogów i dydaktyków znad Morza Martwego? Warto sięgnąć po pracę bazującą na tekstach źródłowych, wzbogaconych o aktualne przemyślenia doświadczonego pedagoga katolickiego. jk 

Od Redakcji:

zob. http://www.nomos.pl/products/153/p/561

Autor w omawianym tekście wykazuje się bardzo dobrą znajomością tematu, zarówno w zakresie wiedzy pedagogicznej (historia wychowania), jak też biblijnej (zwłaszcza okresu międzytestamentalnego) oraz szerzej religioznawczej […]. Jest to szczegółowe i bardzo rzetelnie przeprowadzone studium analityczno-krytyczne, napisane z pasją i znawstwem problemu.

Z recenzji prof. dra hab. Henryka Hoffmanna

Podziw i respekt wzbudza odwaga badawcza Autora, który podjął się niezwykle trudnego zadania rekonstrukcji oraz opisu procesów wychowania we wspólnocie z Qumran. […] Wartością książki jest to, że pokazuje ona w szeroko zarysowanym oraz dobrze udokumentowanym tle kulturowo-historycznym prawdopodobne funkcjonowanie wspólnoty Qumran. Czyni to w sposób dostępny także dla mniej zorientowanego czytelnika. […] Biorąc pod uwagę fakt, że praca ma charakter historyczny, warto podkreślić pokorę z jaką Autor książki podchodzi nie tylko do samych badań, ale też do prezentacji ich wyników. Nie formułuje ich w postaci niepodważalnych i udowodnionych tez, ile raczej przedstawia je jako udokumentowane hipotezy, które skłaniają czytelnika do własnej refleksji i wydawania osobistego o nich sądu.

Z recenzji prof. dra hab. Zbigniewa Marka SJ
Pozostałe tematy
Aktualności

Trudne pytania

Bóg - lubię to! Popularne lajki zdominowały świadomość użytkowników mediów społecznościowych. Dziś mierzy się wartość człowieka ilością "polubień" (lajków). Czy to rzeczywiście jest miara wartości życia? Ewangeliczne szukać i pukać zestawione ze słowem prosić służą do podkreślenia cech modlitwy - usilnej i wytrwałej. Można zatem "chrześcijańskimi okularami" patrzeć na świat i według tej miary mierzyć swoje życie; pytania

więcej

Źródłem katechezy jest Pismo Święte

"Za dwa lata ma być gotowa podstawa programowa nauczania religii w szkołach. Zespół ekspertów przygotował już mapę drogową tych zmian. Jedno jest pewne: źródłem ich treści jest i będzie Pismo Święte" - przekonuje ks. prof. Piotr Tomasik, koordynator Biura Programowania Katechezy przy Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski; por. wywiad

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 2802855

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu