Kossak Zofia - Przymierze
2014-03-18
*
Zofia
Kossak-Szczucka urodziła się 10 sierpnia 1889 r. w Kośminie na
Lubelszczyźnie, jako córka Tadeusza i Anny. Dzieciństwo i młodość spędziła na
Lubelszczyźnie i na Wołyniu. Zgodnie z tradycją rodzinną studiowała malarstwo w
Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie (1912 – 1913), a następnie rysunek w Ecole
des Beaux Arts w Genewie. W 1915 r. wyszła za mąż i wraz z mężem zamieszkała na Wołyniu. Tam
przeżyła okres krwawych wystąpień chłopskich i najazd bolszewicki. Wspomnienia
z tego okresu zawarła w swej debiutanckiej książce wydanej w 1922 r. pod
tytułem „Pożoga”. Po śmierci męża Zofia wraz z synami przeniosła się do
rodziców. Zamieszkała w miejscowości Górki Wielkie na Śląsku Cieszyńskim. W
1925 r. ponownie wyszła za mąż. W 1939 r. Zofia Kossak przeniosła się do
Warszawy, gdzie zaangażowała się w działalność charytatywna i konspiracyjną. Choć początkowo cechowały ją uprzedzenia antysemickie, pisarka
jako jedna z pierwszych intelektualistek polskich dostrzegła tragizm losu Żydów
w ówczesnej Polsce. W czasie okupacji stanęła na czele Frontu Odrodzenia Polski, tajnej organizacji
katolickiej oraz utworzyła wraz z Wandą Krahelską – Filipowicz Komitet Pomocy
Społecznej dla Ludności Żydowskiej „Żegota”. Za swą działalność została
aresztowana przez gestapo i 5 października 1943 r. wywieziona do
Auschwitz i wieziona do 1944 r. Następnie przewiezioną ją na Pawiak i skazano
na śmierć. Dzięki staraniom podziemia została uwolniona. Pisarka wzięła czynny
udział w Powstaniu Warszawskim. Koniec wojny przeżyła w Londynie, gdzie
wyjechała z misją Polskiego Czerwonego Krzyża i przebywała na emigracji. Tam
kontynuowała pracę pisarska. Jej twórczość cieszyła się ogromną popularnością
na zachodzie, w Polsce została objęta całkowitą cenzurą. Po powrocie do kraju w
1957 r. zamieszkała znów w Górkach Wielkich. Jako publicystka współpracowała
przede wszystkim z prasa katolicką. Zmarła 9 kwietnia 1968 r. w Bielsku –
Białej.
Wśród
bogatego dorobku literackiego Zofii Kossak – Szczuckiej znajdują się liczne
powieści, a wśród nich powieść biblijna o patriarsze Abrahamie pt:
„Przymierze”. Jest to niezwykle pasjonująca książka przedstawiająca dzieje rodu
Hebrajczyków zamknięte w ramach życia jej głównego bohatera Abrahama.
Powieść
jest niezwykle barwną, dynamiczną i bogatą w malownicze opisy historią które
pozwalają niejako znaleźć się wraz z bohaterami w obrębie obozu pasterskiego,
który od dziesiątek lat przebywa na stałe w pobliżu grodu Ur, a następnie
wędruje po ziemiach Mezopotamii, Babilonii, Palestyny. Mieszkańcy obozu,
którego naczelnikiem jest Tare, syn Nachora, zamieszkujący w grodzie, nie jak
cały szczep pod namiotami, wiedli spokojne pasterskie życie czcząc lokalne
bożki pogańskie i terafim – figurki, opiekunów rodu. Tam właśnie Ab – Ram
wątpiący w skuteczność bożków rozpoczyna swą przygodę życia, która upłynie nie
na składaniu ofiar niemym i bezsilnym figurom czczonym przez współczesnych mu
ludzi, ale w obecności Boga Prawdziwego, który będzie mu się objawiał i
prowadził drogami Swej woli. Otrzymał bowiem Skarb, który przekazał mu kapłan
Nergal – Sar, a który miał ponieść dalej i ujawnić światu. Mimo podeszłego
wieku Ab–Ram wyrusza z całym swym plemieniem z ziemi babilońskiej, przekracza
rzekę Eufrat i wchodzi na ziemię asyryjską. Ród dochodzi do Haranu, gdzie
zatrzymuje się na dłużej. Tam umiera Tare, przekazując naczelnictwo swemu
synowi Ab – Ramowi. Stamtąd plemię pozostawiając w grodzie Nachora, brata głównego bohatera, udaje się w pełną nowych przygód
drogę, która zawiedzie ich do Egiptu. Powróciwszy znów do Kanaanu, na skutek
sprzeczki pomiędzy pasterzami Ab–Rama, a bratanka jego Lota, naczelnik
postanawia o rozejściu się ich dróg. Lot, wraz z żoną Idith i córkami udaje się
do Sodomy, natomiast Ab–Ram z plemieniem osiada w dolinie Kanaanu. Tam, nie
czekając na wypełnienie się obietnicy danej mu przez Boga, że otrzyma liczne
potomstwo, postanawia wraz ze swą niepłodną żoną Sarai przyśpieszyć jej
spełnienie. Naczelnikowi rodzi się syn z niewolnicy Hagar, który otrzymuje imię
Ismael. Kolejne lata przynoszą nowe niespodzianki. Ab – Ram wyrusza na wyprawę
przeciw Hammurabiemu, by odzyskać Lota, który dostał się do niewoli i
doświadcza niezwykłego spotkania z nieznanym królem Melhizedehiem. Pomimo wielu
cudów, które Bóg uczynił dla rodu Ab – Rama, lud wciąż czci swych bożków. Bóg
postanawia zawrzeć z Ab – Ramem przymierze. Robi to wobec całego plemienia. Zmienia też jego imię
na Ab – Raham, czyniąc go ojcem ludów, a imię jego żony na imię Sara. Niedługo po
tym w obozie mają miejsce tajemnicze odwiedziny, Ab – Raham otrzymuje obietnicę
narodzin syna z żony swej Sary. Miasta Sodoma i Gomora zostają zniszczone przez
deszcz ognisty, Lot przestrzeżony przez posłańców ucieka wraz ze swymi córkami,
a żona jego zostaje w czasie ucieczki zamieniona w słup soli. Kiedy przychodzi
do obozu Ab – Rahama, wyznaje stryjowi tragiczne koleje losu od czasu ich
rozdzielenia z jeszcze gorszym ich końcem. Kiedy rodzi się syn obietnicy, po
szczęśliwie minionych latach jego dorastania, przychodzi czas ostatecznej
próby, gdy sprawdzi się posłuszeństwo Ab–Rahama. Powieść kończy się z chwilą,
gdy Ab–Raham poszukawszy odpowiedniej żony dla Izaaka, odchodzi do Tego, którego
ujrzeć pragnął przez całe swe życie.
Książka
trzyma czytelnika w napięciu do ostatniej strony. Jest nie tylko piękną
historią z pradawnych czasów, opisującą losy ludu chaldejskiego, wyjątkowo
pasjonującą, dynamiczną i barwną, aleprzede wszystkim historią przyjaźni Boga z człowiekiem. Pozwala ona
odkryć prawdę, że w serce każdego człowieka jest wpisana tęsknota za Kimś, kto
stoi ponad światem, kto ten świat stworzył i nieustannie nad nim czuwa, że: „tą
całością musi rządzić ktoś nad wszystko władniejszy i wyższy. Kim On jest?
Czyje oczy patrzą z wysoka na świat? Kto położył zawiasy ziemi i wykreślił
koleje miesiąca? Kto ląd otoczył wodami? Kto rozkazuje słońcu? Jeżeli prawdą
jest, że jak Nannar Sin miesiącem, tak każda gwiazdą rządzi inny duch lub
demon, to i tak musi istnieć nam nimi bóg większy, starszy, goel świata… jak
się zwie?”. Autorka w niezwykły sposób wplata w fabułę powieści kształtowanie
się relacji człowieka z Bogiem. Urzeka i zawstydza determinacja z jaką główny
bohater szuka odpowiedzi na nurtujące go pytania, szuka Prawdy, szuka Boga
Jedynego, Nieznanego wśród wielu bogów, których wyznają wszyscy mu współcześni,
postawa posłuszeństwa Bogu, którego tak naprawdę nie zna oraz wiara w usłyszane
Słowo, która staje się motywem jego działania.
Zofia
Kossak Szczucka ukazuje w „Przymierzu” głęboki świat wartości, którymi żyją
ludzie Starego Testamentu. Możemy podziwiać wierną i oddaną miłość małżeńską,
posuniętą do granic rezygnacji z siebie, ryzyka wytykania palcami przez innych,
kiedy Abraham, nie oddala swej niepłodnej żony Sary, by z innej otrzymać
potomka, choć tak należy postąpić, aby przedłużyć ród. Zastanawia postawa posłuszeństwa,
najpierw Abrahama względem Boga, gdy Ten oczekuje rzeczy niemalże niemożliwych,
Sary względem męża, gdy zawsze słucha jego poleceń i nie przekracza stawianych
granic, pomimo niezrozumienia, bólu, upokorzenia, rodu względem swego
naczelnika, choć jego decyzje zdają się być szalone i prowadzić do całkowitej
zguby, a także postawa posłuszeństwa syna względem ojca – najpierw Abrama wobec
Tarego, który nie zgadza się wyruszyć z Ur, pomimo rozkazu Boga, potem Izaaka
względem Abrahama, gdy bez słowa godzi się na szalony czyn ojca, który na górze
Moria ma złożyć ofiarę Bogu. Powieść uświadamia czytelnikowi, że posłuszeństwo
przynosi błogosławione owoce, że postawa zawierzenia i ufności prowadzić może
do doświadczenia rzeczy przekraczających nasze wyobrażenia, do osiągnięcia
szczęścia, pomimo tego, że na początku widać tylko trud, ból, niezrozumienie.
Obserwując
dzieje dwóch rodzin: Abrahama i Sary oraz Lota i Idith, możemy zobaczyć jak
bardzo „opłaci się” życie wierne, prawe i sprawiedliwe. Lot wraz z żoną wybrali
życie łatwe, pełne wygód, bogactwa, próżnych uciech, gdzie rozmywa się granica
miedzy dobrem, a złem, które ostatecznie prowadzi do śmierci – Idith zostaje
zamieniona s słup soli, Lot, dopuszcza się okropnego zła, moralnie umiera, nie
może wrócić do grogu. Abraham z Sarą żyją sprawiedliwie i bogobojnie, a ich oddanie zostaje pobłogosławione
synem i wypełnieniem obietnic danych mu przez Boga. To jego imię będzie powtarzane
przez wszystkie pokolenia: „Bóg Abrahama…”. Widzimy też relację Abrahama i
Hagar, nieczystą, pełną pożądliwości, która choć daje im syna, ostatecznie nie
przynosi im szczęścia. Widzimy więc ogromną wartość życia czystego, prawego,
stojącego na straży moralności. Jednym
z najpiękniejszych motywów powieści jest ukazanie wielkiej godności człowieka,
którego Bóg wychowuje do życia pełnego, prawdziwego, zgodnego z Jego wolą,
dającego autentyczne szczęście. Możemy śledzić zmaganie Abrahama, który słucha
Boga i szuka Go gorliwie, po czym odchodzi, grzeszy, wikła serce w nieczystość.
Poniżony i czujący wstręt do samego siebie, uświadamia sobie, że Bóg go powołał, mówił
do niego, że cierpliwie czekał i patrzył co czyni grzesznik, widział jak kala
się grzechem i jeszcze troszczył się o niego. Wzrusza czytelnika odkrycie
własnej marności przez bohatera i uwielbienie Boga za Jego niepojętą miłość. Minie kilka lat i będziemy mogli
obserwować głównego bohatera, który doświadczywszy własnej podłości i słabości,
a przy tym przebaczenia i miłości Boga, nie potępi swego bratanka za jego grzechy.
Staje przed oczami czytelnika prawda, że Bóg nie karze za grzechy, nigdy nie
potępia człowieka, nie odwraca się od grzesznika i nie przestaje się o niego
troszczyć nawet wtedy, gdy ten odchodzi, upada, zdradza. Właśnie to
doświadczenie ma uczyć człowieka miłosierdzia względem bliźniego.
Powieść
„Przymierze” jest prawdziwą kopalnią wartości pedagogicznych, które można
rozważać. Choć nie sposób wyłonić ich wszystkich, myślę że tych kilka myśli,
które przytoczyłam, pokazują jak niezwykle wartościową i cenną jest przeczytana
przeze mnie książka.
s.M. Vianneya
Patrycja Błaszkiewicz
**
Autorka Przymierza urodziła się w Kośminie 10 sierpnia 1889 r. Dzieciństwo i młodość spędziła
na Lubelszczyźnie i na Wołyniu. W czasie II wojny światowej mieszkała w
Warszawie, gdzie prowadziła działalność konspiracyjną i charytatywną, powołała
razem z Wandą Krahelską we wrześniu 1942 r. Tymczasowy Komitet Pomocy Żydom,
przekształcony później w Radę Pomocy Żydom „Żegota”, za działalność po wojnie
została odznaczona medalem „Sprawiedliwy wśród Narodów Świata". W 1943 r.
została aresztowana i więziona do niemieckiego obozu koncentracyjnego w
Auschwitz-Birkenau, następnie przeniesiona do warszawskiego więzienia na
Pawiaku, gdzie oczekiwała na wykonanie kary śmierci. W 1945 r. została
skierowana w misji Polskiego Czerwonego Krzyża do Londynu, pozostawała na
emigracji przez 12 lat, gdzie w czasie gospodarowania na farmie w Kornwalii
kontynuowała swoja działalność pisarską. Do kraju wróciła w 1957 r. i osiadła w
Górkach Wielkich. W 1964 r. była jedną z sygnatariuszek Listu 34, w którym przyłączyła się do protestu w
obronie swobody wypowiedzi. Zmarła 9 kwietnia 1968 r. w Bielsku-Białej, a
pochowana została na cmentarzu parafialnym w Górkach Wielkich. W Górkach
Wielkich działa fundacja im. Z. Kossak, która wspiera rozwój wspólnoty i społeczności
lokalnej.
Powieść Przymierze w barwny i przystępny sposób opowiada zdarzenia opisane w Biblii, a szczególnie
dzieje patriarchy Abrahama. Walorem omawianej książki jest barwny i
komunikatywny język oraz szczegółowe opisy miejsc i postaci, np. Poniżej ostatnich domów siała się niska dolina.
Środkiem jej płynął Eufrat, mętny, żółty, wzburzony, gdyż woda nie oczyściła
się jeszcze po wiosennej powodzi. W każdym zagłębieniu gruntu lśniły kałuże
wody. Po drugiej stronie z szumem i zgiełkiem dołączał do Eufratu swe wody
wielki spławny kanał łączący rzekę z Tygrysem albo Ab-Raham zauważył dopiero teraz, że twarz dziecka jest
biała jak płótno, a usteczka sine.
Zofia Kossak proponuje interesującą powieść przygodową,
trzymającą w napięciu aż do ostatnich stron. Dla urozmaicenia fabuły
dodaje wątek miłosny i kryminalny, a wszystko w pięknych realiach
Bliskiego Wschodu.
Powieść ukazuje szereg wartości uniwersalnych, np. miłość między
małżonkami,
posłuszeństwa głowie rodu oraz posłuszeństwo głosowi Boga. Postać
głównego bohatera przekonuje, że w
życiu ważniejsze są sprawy Boże niż względy ludzkie, a posłuszeństwo
Bogu
zawsze wychodzi człowiekowi na dobrze. Podkreślono wartość znanego
przysłowia: nie czyń drugiemu, co tobie nie miłe na
przykładzie pasterza i jego córki oraz bratanka głównego bohatera i jego
córek.
Relacje między Ab-Rahamem a Bogiem przedstawia jako relacje pomiędzy
dwoma partnerami
(osobami). Bóg nie jest jednak na każde zawołanie; odpowie wtedy, kiedy
człowiek
jest na to gotowy.
Książka zainteresuje wszystkie grupy wiekowe, a
łącząc wątki przygodowe z miłosnymi stale trzyma w napięciu. Jest tam coś dla ciała i coś dla ducha, czyli można się pośmiać i popłakać. Autorka daje nam
porcję relaksu, ale i zmusić do głębszej refleksji nad życiem; przestrzega też przed
konsekwencjami czynów, które mogą nas wiele kosztować. Powieść uczy radykalnego
zawierzenia, zwłaszcza w momentach próby, kiedy trzeba ofiarować umiłowanego
syna. Utwierdza ponadto w przekonaniu, że nie należy się bać ani wstydzić swojej
wiary, że zawsze warto być posłusznym i ufnym wobec Boga.
Dominik Szwaracki, WMSD Opole