Wyszukiwarka:
Rozważania tematyczne: Drogi wychowania

Apostoł Paweł – ewangelizator narodów

2019-05-27

News
Apostoł Narodów św. Paweł wiedział, że z ewangelizacją kultury wiąże się inkulturacja Ewangelii. Dobra Nowina o Jezusie wciela się w każdą rzeczywistość ludzką, nadając sens jej istnieniu. Taka konfrontacja rodzi napięcia i konflikty. Przekonał się o tym przeganiany z Tesaloniki do Berei, a potem z Berei do Aten. W tych trudnych „zawodach o wiarę” nie zawsze mógł liczyć na swoich współpracowników: Ci zaś, którzy towarzyszyli Pawłowi, odprowadzili go aż do Aten (…). Paweł czekał na nich w Atenach. Oburzał go widok miasta pełnego pogańskich bożków (Dz 17,15n). W konfrontacji z nową sytuacją Apostoł musi rozbudzić w sobie nowy zapał, zainicjować nowe metody i środki wyrazu.

wprowadzenie

rys. Anna Szadkowska OV


Czytaj!
Dz 17,16-34 (BP)

Paweł czekał na [współtowarzyszy] w Atenach. Oburzał go widok miasta pełnego pogańskich bożków. Dyskutował wiele w synagodze z Żydami i z tymi, którzy bali się Boga, jak również z tymi, których codziennie spotykał na rynku. Niektórzy z filozofów epikurejskich i stoickich spierali się z nim. A inni pytali: „Co ma nam do powiedzenia ten nowinkarz?”. A jeszcze inni mówili: „Zdaje się, że chce nam przedstawić jakichś nowych bogów”. Głosił im bowiem Ewangelię o Jezusie i zmartwychwstaniu. Zabrali go więc i zaprowadzili na Areopag, a tam go zapytali: „Czy możemy się dowiedzieć, co to za nowa nauka, którą głosisz? Słyszymy bowiem jakieś dziwne rzeczy i dlatego chcemy się dowiedzieć, o co właściwie chodzi”. Wszyscy bowiem Ateńczycy i mieszkający tam cudzoziemcy spędzają czas jedynie na słuchaniu i omawianiu najnowszych wiadomości.

Paweł stanął pośrodku Areopagu i powiedział: „Ateńczycy! Widzę, że jesteście nadzwyczaj religijni. Kiedy się bowiem przechadzałem, oglądając wasze świątyni, natrafiłem też na ołtarz z napisem: «Nieznanemu Bogu». Ja wam głoszę to, co czcicie, nie znając. Bóg, który stworzył świat i wszystko, co jest na nim, jest władcą nieba i ziemi. Dlatego nie mieszka w świątyniach zbudowanych przez ludzi. Nie oczekuje żadnej posługi od człowieka, jak gdyby czegoś potrzebował, gdyż On sam każdemu daje życie, tchnienie i wszystko. Z jednego człowieka wyprowadził wszystkich ludzi i dał im na zamieszkanie całą ziemię. Wyznaczył im czasy i granice przebywania na ziemi. Uczynił tak dlatego, aby Go szukali i mogli znaleźć choćby po omacku, bo rzeczywiście jest On niedaleko od każdego z nas. W Nim bowiem żyjemy, poruszamy się i jesteśmy. «Jesteśmy Jego potomstwem» - jak to powiedzieli niektórzy wasi poeci. Będąc więc potomstwem Boga, nie powinniśmy sądzić, że jest On podobny do rzeźby ze złota, srebra czy kamienia, wykonanej na miarę artystycznych zdolności i wyobraźni człowieka. Nie zważając na dotychczasową niewiedzę, Bóg wzywa teraz ludzi, aby wszyscy i wszędzie się nawrócili. Wyznaczył dzień sprawiedliwego sądu dla całego świata. Dokona go przez Człowieka, którego powołał i uwierzytelnił wobec wszystkich, gdy Go wskrzesił z martwych”.

Kiedy usłyszeli o zmartwychwstaniu, jedni zaczęli drwić, a inni mówili: „Posłuchamy Cię kiedy indziej”. Wtedy Paweł ich opuścił. Jednak niektórzy ludzie przyłączyli się do niego i uwierzyli. Byli wśród nich Dionizy Areopagita, kobieta imieniem Damaris i inni.


Rozważ!

Zapał misyjny Apostoła Pawła nie gaśnie mimo prześladowań i obojętności. Jego gorliwość i nieugięte poszukiwanie nowych form przekazu są godne naśladowania. Początkowa samotność Pawła w konfrontacji z sekularyzowaną i zlaicyzowaną stolicą i jej mieszkańcami jest wielkim wyzwaniem dla Apostoła Narodów. Musi, jak apokaliptyczny anioł, znaleźć metodę przekazu „odwiecznej Dobrej Nowiny mieszkańcom ziemi, wszystkim narodom, pokoleniom, językom i ludom” (Ap 14,6 - BE).

W Atenach przepowiadanie Ewangelii w samej tylko synagodze z Żydami i „bojącymi się Boga” nie wystarczało (Dz 17,17), trzeba było iść i stanąć na areopagu, by zwrócić się do elitarnych warstw społeczności ateńskiej. Na Areopagu (wzgórzu Aresa), położonym na zachód od Akropolu, gdzie pod gołym niebem odbywały się posiedzenia Rady państwowej i publiczne dysputy filozoficzne, zarzucono Pawła gradem pytań i wątpliwości: „Co ma nam do powiedzenia ten nowinkarz?”; „Zdaje się, że chce nam przedstawić jakichś nowych bogów” (Dz 17,18n); „Czy możemy się dowiedzieć, co to za nowa nauka, którą głosisz? Słyszymy bowiem jakieś dziwne rzeczy i dlatego chcemy się dowiedzieć, o co właściwie chodzi” (Dz 17,20). Apostoł okazuje się wytrawnym retorem i nauczycielem. Wewnętrzny Nauczyciel (Duch Prawdy) dał mu bowiem „wymowę i mądrość, której nie będzie mógł się oprzeć ani przeciwstawić żaden […] przeciwnik” (Łk 21,15).

Styl przekazu misjonarza (ewangelizatora) łączy pochwałę z argumentacją społeczno-kulturową. Dopóki Apostoł używa języka humanistycznego, filozoficznego i egzystencjalnego jest słuchany i akceptowany, ale gdy przywołuje argumenty religijne i biblijne (por. Rdz 1,27n; Pwt 4,29; 32,8; 1 Krl 8,27; Iz 55,6; Ps 145,18; Ne 9,6; 2 Mch 14,35), pojawiają się drwina i odrzucenie. Ateńczykom odpowiadał „Nieznajomy Bóg”, jakieś bóstwo o wielu twarzach i imionach. Mogli jeszcze zaakceptować Boga, który „stworzył świat i wszystko, co jest w nim, [który] jest władcą nieba i ziemi (…), [który] daje życie, tchnienie i wszystko” (Dz 17,24n). Nie mogli jednak przyjąć Boga, który „wyznaczył dzień sprawiedliwego sądu dla całego świata”, a dokona „go przez Człowieka, którego powołał i uwierzytelnił wobec wszystkich, gdy Go wskrzesił z martwych” (Dz 17,31).

„Ewangelia o Jezusie i zmartwychwstaniu” była – dla Ateńczyków – nie do przyjęcia! „Kiedy usłyszeli o zmartwychwstaniu, jedni zaczęli drwić, inni mówili: «Posłuchamy Cię kiedy indziej»” (Dz 17,32). Chociaż wiara w zmartwychwstanie ciał nie była obca Żydom (2 Mch 7, 9. 11. 14. 23. 29. 36; Hi 19,26n; Dn 12,2n), a także stronnictwu faryzeuszów (Dz 23,6-8), to jednak dla Greków, którzy ciało pojmowali jako dający się oddzielić i zniszczalny składnik człowieka, była tylko powodem do fantazjowania. Stąd taka a nie inna reakcja na Areopagu (por. W drodze z Apostołem Narodów, 80-83).

Współczesne metody nauczania i wychowania w wierze muszą być przystosowane do czasu i osób współcześnie żyjących (por. Evangelii nuntiandi, 54). Treść Dobrej Nowiny nie ulega zmianie (por. Ga 1,6-9), lecz nowy jest kontekst i nowe środki wyrazu. Nie chodzi zatem o powtórną, lecz właśnie nową ewangelizację, np. pod względem gorliwości przekazu, które wyróżniało pierwszych ewangelizatorów. Żarliwe słowo rodzi się z żarliwego serca rozpalonego płomieniami Ducha Chrystusa Zmartwychwstałego.

Dzieje Apostolskie określają taką postawę słowem parresia, które oznacza głoszenie z otwartością i odwagą (por. Redemptoris missio, 45). Tego typu żarliwe głoszenie oparte jest na posłuszeństwie słowu Bożemu i na świadectwie: Niech więc uważają nas ludzie za sługi Chrystusa i za szafarzy tajemnic Bożych! (1 Kor 4,1). W tym wyznaniu Apostoła pojawia się termin hyperetes – „sługa/świadek” (por. Łk 1,2). Chodzi zatem o posługę o szczególnym odcieniu znaczeniowym. Hyperetes rzeczywiście służył, lecz jako wolny człowiek chętnie i gorliwie świadczący drugiemu. Posługą słowa w powyższym tekście jest ewangelizacja i apostolstwo powiązane ściśle ze świadectwem, uzależnione od woli Chrystusa, który ustanowił Pawła sługą i świadkiem [Ewangelii] (Dz 26,16).

W kontekście wyzwań nowej ewangelizacji trzeba zapytać:

  • Gdzie szukać programu nowej ewangelizacji?
  • Franciszek w adhortacji apostolskiej O głoszeniu Ewangelii w dzisiejszym świecie wyznaje: „Jak bardzo chciałbym znaleźć odpowiednie słowa, aby zachęcić do ewangelizacji bardziej gorliwej, radosnej, ofiarnej, śmiałej, zawsze pełnej miłości i zdolnej do zarażenia innych! Z drugiej strony wiem, że żadna motywacja nie będzie wystarczająca, jeśli w sercach nie żarzy się ogień Ducha. Tak więc ostatecznie ewangelizacja z ducha jest ewangelizacją z Duchem Świętym” (por. Evangelii gaudium, 261). Jak przygotować takich duchowych ewangelizatorów?
  • Co to znaczy dzisiaj być sługą i świadkiem Ewangelii?


Módl się!

Dziękujemy Ci, Ojcze, za dar promiennej chwały, którą dałeś Twemu zmartwychwstałemu Synowi. Objawiłeś tę chwałę Kościołowi w Twoim słudze Pawle, tak jak ją objawiłeś wewnętrznie Maryi, Matce Jezusa, Piotrowi i apostołom. Dziękujemy Ci też za to, że stale przez Twoich świętych objawiasz swą chwałę w historii Kościoła. Dzię­kujemy Ci za świętych, których poznaliśmy, za tych wszystkich, których pisma i których słowa podtrzymują nas, za tych wszystkich, którzy nas umacniają swoim życiem. Objaw i nam chwałę oblicza Chrystusowego, aby cząstka Twego majestatu promieniowała i w nas samych i abyśmy wewnętrznie przemienieni, mogli po­znać Twego Syna, Jezusa, i mogli uczyć innych rozpo­znawać Go jako źródło przemiany każdego człowieka. Prosimy Cię o to, Ojcze, przez Chrystusa Pana naszego. Amen (C.M. Martini).


Żyj Słowem!

Nowa ewangelizacja domaga się nowego zapału, nowych metod i środków wyrazu. Prześledź współczesne strony internetowe i zobacz, jak dzisiaj głosi się Ewangelię o Jezusie i zmartwychwstaniu? Czy dostrzegasz analogię do wysiłków ewangelizacyjnych Apostoła Narodów? Jak nauczać na współczesnych Areopagach? Jak dotrzeć chociażby do niektórych?

ks. Jan Kochel

_______________________________________

Działaj!

ŚW. PAWEŁ APOSTOŁ NARODÓW (ojciec pierwszych wspólnot).

Obejrzyj razem z dzieckiem obrazek.
  • Jakie postacie pojawiają się oprócz Dreptusia i Wychowawcy?
  • Jak są ubrani? (po wzorach, na ich długich białych szatach możemy wnosić, że są to Grecy).

Dokąd trafił Dreptuś z Wychowawcą? (po kolumnach widocznych na obrazku, możemy domyślić się, że chodzi o greckie świątynie)

Poproś, żeby dziecko opisało osobę stojącą na niewielkim, płaskim kamieniu (niski, przemawiający, z nakryciem głowy, gestykulujący i uśmiechnięty).

  • Kim jest stojący na niewielkim kamieniu człowiek?

To św. Paweł. W galerii Dreptuś ogląda scenę gdy św. Paweł przemawia na Aeropagu (miejsce ważnych spotkań w Atenach).

  • Jak reagują na Jego przemówienie słuchacze (jedni są zdziwieni, drudzy poruszeni i krzyczący).
  • Skąd takie reakcje?

Św. Paweł mówił im o Zmartwychwstaniu, ale dla nich było to trudne do zrozumienia jak człowiek może obudzić się po śmierci. Nam łatwiej zrozumieć Zmartwychwstanie ponieważ znamy Jezusa i Jego historię powstania z martwych.

Widzimy, że św. Paweł ubrał się w strój podobny do greckiego z takimi samymi ozdobami, chciał się jak najbardziej do nich upodobnić i przemawiać w sposób jak najbardziej zrozumiały. Chciał pokazać Jezusa przystępnie i prosto.

Wykorzystuje wiedzę jaką słuchacze już posiadali. Widzimy na obrazie znak zapytania i wykrzyknik na cokole po prawej ręce św. Pawła. Znalazł bowiem w świątyni ołtarz z napisem „nieznanemu Bogu” i odwołał się właśnie do tego przeczucia jakie nosili w sercu Grecy. Przypuszczali oni, że jest Bóg, którego oni jeszcze nie znają ale, którego już chcą uczcić. Paweł powiedział więc do nich: powiem wam właśnie o tym Bogu, którego czcicie choć nie znacie. Możemy dostrzec więc u Pawła tę zdolność do pochwalenia słuchaczy i poprowadzenia ich dalej. Dzięki takiej postawie, reprezentowanej w bardzo wielu miejscach świata, które odwiedził, został nazwany wychowawcą narodów.

Pomódl się z dzieckiem za księży, katechetki i rodziców aby w sposób prosty i przystępny potrafili mówić o Bogu. Podziękujcie też za to, że Bóg posyła nam takich nauczycieli jak św. Jan Paweł II, którzy pociągają nas do Niego.

Św. Paweł mówił też, jak to zostało powiedziane, o sprawach trudnych np. o Zmartwychwstaniu. Nie możemy ich unikać, bo Bóg jest zawsze większy od nas i nawet jeśli dziś nie wszystko zrozumiemy to powinniśmy o tym rozmawiać, np. o tym, że jeden Bóg to trzy osoby (jak trzy świeczki złączone w jednym płomieniu).

O tym, że Jezus cały mieści się w maleńkiej hostii.

O tym, że choć Komunia ma wygląd i smak chleba jest prawdziwym ciałem Chrystusa.

O tym, że w niebie jest miejsce i mieszkanie dla każdego.


ks. Artur Sepioło

Pozostałe tematy
Aktualności

Katechezy eucharystyczne

Kongres Eucharystyczny w diecezji gliwickiej stał się okazją do zaangażowania poszczególnych wiernych, jak i grup, stowarzyszeń i ruchów lokalnego Kościoła. Studenci Wydziału Teologicznego UO przygotowali cykl katechez eucharystycznych dla młodzieży, by odpowiedzieć na apel Biskupa Gliwickiego i włączyć się w przygotowanie do dobrego przeżycia tego czasu łaski; zob. Wprowadzenie. Katecheza III.

więcej

List do Galatów

Kolejny tom Komentarza Biblijnego Edycji św. Pawła budzi nadzieję na szybsze ukończenie wielkiego projektu polskiego środowiska biblistów. Komentarz Dariusza Sztuka SDB dotyczy dzieła, które Apostoł napisał pod koniec swego pobytu w Efezie jako odpowiedź na niepokojące wieści o niebezpieczeństwie zagrażającym wierze (por. Ga 3,2; 4,21; 5,4); NKB.

więcej
zobacz wszystkie

Liczba wizyt: 14091651

Tweety na temat @Ssb24pl Menu
Menu